دانشنامه عمومی
دربارهٔ علت نام گذاری این خطبه به اشباح احتمالاتی داده شده، برخی از آن ها عبارتند از:
• اشباح در لغت به معنای ملائکه به کار رفته است. از آنجا که علی نیز در بخشی از این خطبه دربارهٔ آفرینش ملائکه سخن گفته است، این خطبه را اشباح نامیده اند.
• اشباخ در لغت به معنای اشخاص و چیزهایی است که از دور دیده شوند ولی مشخص نباشند به کار رفته است. از آنجا که علی از آفرینش آسمان، زمین، فرشتگان و آدم تا آنجا که در اندازه دریافتِ شنونده بوده سخن گفته است، این خطبه را اشباح نامیده اند.
• عادت سید رضی بر گلچین کردن خطبه ها بوده. پس این احتمال مطرح می شود که ممکن است لفظ «اشباح» در خودِ خطبه وجود داشته و وی آن را در کتاب نهج البلاغه نیاورده باشد. چنانچه شیخ صدوق در کتاب التوحید، خطبه ای را از علی بن ابی طالب نقل می کند که شباهت فراوانی به خطبه ای که سید رضی در نهج البلاغه آن را مطرح کرده، دارد. در خطبه ای که شیخ صدوق نقل کرده لفظ «اشباح» در خطبه وجود دارد و آن عبارت چنین است:
وَ کَیْفَ یُوصَفُ بِالأَشْبَاحِ وَ یَنْعَتُ بِالأَلْسُنِ الْفِصَاحِ ( چگونه ممکن است خداوند به اشباح و اجسام توصیف شود و چگونه ممکن است زبان های فصیح و گویا قدرت، بر بیان وصف او داشته باشند )
• یکی از معانی اصلی شَبَح ( مفردِ اشباح ) ، گسترش و امتداد چیزی است، و از آنجا که این خطبه طولانی بوده، آن را به خطبه اشباح نام گذاری کرده اند.
روزی شخصی در مسجد کوفه از علی درخواست می کند که خدا را آنچان برایش تعریف کند که گویی دارد او را با چشم می بیند. علی به بیان خطبه پرداخت و مسجد پُر از مردم شد در حالی که بخاطر سؤال وی که می خواست خدا را با چشم ببینید و می پنداشت که خدا مانند انسان است، عصبانی شد،
علی بن ابی طالب در خطبه به بیان ده مطلب پرداخته است:
• بخش اوّل: بخشی از اوصاف پروردگار جهت آماده کردن افکار برای پذیرش حقایق بعد از آن
• بخش دوّم: به سؤال پرسش کننده ای که از اوصاف پروردگار پرسیده بود پاسخ می گوید
• بخش سوم: عدم احاطه علمی انسان به ذات و صفات خدا
• بخش چهارم: تدبیر خداوند در جهان خلقت
• بخش پنجم: آفرینش آسمان ها
• بخش ششم: آفرینش فرشتگان، صفات و ویژگی های آنان
• بخش هفتم: آفرینش زمین
• بخش هشتم: آفرینش آدم و بعثت انبیا
• بخش نهم: علم خداوند به غیب و آگاهی او بر تمام اسرار وجود انسان و اعمال و تیت ها و افکار و اسرار نهفته در درون سینه او
• بخش دهم: دعاهای پر معنا و پر محتوا