قیاس قطعی

لغت نامه دهخدا

قیاس قطعی. [ س ِ ق َ ] ( ترکیب وصفی ، اِ مرکب ) ( اصطلاح فقه ) و آن قیاسی است که برای قیاس کننده عملاً قطع به نتیجه قیاس حاصل شود. اقسام قیاس قطعی عبارتند از: قیاس منصوص العله ، قیاس مستنبطالعله قطعی ، تنقیح مناط قطعی و قیاس اولویت قطعی. تقریباً عموم فقهاء اسلام به قیاسات مزبور توجه دارند و در حقوقهای جدید جهان نیز قضات از همه این طرق درداوریهای خود استفاده می کنند. ( قوانین الاصول میرزای قمی ) ( معالم الاصول ) ( فرهنگ حقوقی جعفری لنگرودی ).

فرهنگ فارسی

و آن قیاسی است که برای قیاس کننده عملا قطع به نتیجه قیاس حاصل شود .

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] قیاس قطعی، قیاس دارای علت قطعی، نسبت به حکم اصل و وجود آن در فرع است
قیاس قطعی، مقابل قیاس ظنی بوده و به قیاسی گفته می شود که در آن هم نسبت به علت حکم اصل قطع وجود دارد و هم نسبت به وجود آن در فرع، مانند: قیاس کتک زدن والدین ، به پرخاش نمودن و اف گفتن به آنها، به علت جامع اذیت و آزار ؛ در این مثال، قطع وجود دارد که علت حرمت پرخاش نمودن به والدین، آزار و اذیت شدن آنان است، هم چنین قطع وجود دارد که اذیت و آزار، در کتک زدن هم هست.
حجیت
قیاس قطعی حجت است، زیرا طریقیت قطع ، ذاتی آن است. قیاس اولوی ، قیاس منصوص العلة و تنقیح مناط قطعی از اقسام قیاس قطعی شمرده شده است.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال کارت فال کارت فال میلادی فال میلادی فال درخت فال درخت فال جذب فال جذب