حوزه فلسفی و عرفانی تهران

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حوزه مهم فلسفه و عرفان در تهران در قرن سیزدهم و چهاردهم ، با پایتخت شدن تهران ، این شهر کوچک مرکز سیاسی و اقتصادی ایران شد و پس از چندی مرکز فرهنگی و فلسفی نیز شد.
پس از آنکه میرداماد و ملاصدرا مکتب اصفهان را تأسیس کردند، اصفهان به رغم حوادث دوران پایانی عصر صفوی ، از جمله حمله افغانان و مخالفت با حکمت و عرفان در محافل دینی ، مخصوصاً پس از احیای مکتب صدرایی به همت ملاعلی نوری (متوفی ۱۲۴۶)، درخشانترین چهره حکمت ، مرکز اصلی تدریس فلسفه و عرفان باقی ماند و از آن جا دامنه تدریس فلسفه و عرفان به تهران کشانده شد.
بنای مدرسه مروی
در ۱۲۳۲ محمدحسین خان مروی ، مدرسه مروی را در تهران بنا نهاد و فتحعلی شاه قاجار (حک: ۱۲۱۲ـ۱۲۵۰) ملاعلی نوری را به تهران دعوت کرد تا در این مدرسه به تربیت طلاب در علوم عقلی بپردازد، اما وی به علت کهولت سن و داشتن تعداد زیادی شاگرد در اصفهان ، دعوت شاه را رد کرد و در عوض شاگرد برجسته خود، ملاعبداللّه زُنوزی ، را در ۱۲۳۷ برای تدریس فلسفه به تهران فرستاد.
زندگینامه ملاعبداللّه زنوزی
ملاعبداللّه زنوزی ، که می توان او را مؤسس حوزه تهران دانست ، در زنوز، از توابع مرند، به دنیا آمد. پس از اتمام تحصیلاتِ مقدماتی دینی در خوی ، به کربلا رفت و به فراگرفتن اصول فقه پرداخت . مدتی نیز در قم به تحصیل فقه اشتغال داشت . سپس راهی اصفهان شد و در آن جا به فلسفه و حکمت علاقه مند گردید و مدتها نزد ملاعلی نوری به فراگرفتن فلسفه ، مخصوصاً حکمت متعالیه ملاصدرا، پرداخت . سپس به عنوان استادی توانا در حکمت متعالیه صدرایی به تهران آمد و بیست سال ، یعنی تا وفاتش در ۱۲۵۷، در مدرسه مروی به تدریس فلسفه پرداخت .
← آثار زنوزی
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال ای چینگ فال ای چینگ فال شمع فال شمع فال انگلیسی فال انگلیسی فال پی ام سی فال پی ام سی