امین بعد از ولاالضالین

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آمین بعد از ولاالضالین. نماز از عبادات است و به اتفاق تمامی مذاهب اسلامی، توقیفی است؛ بنابراین اضافه کردن و یا کم کردن چیزی از آن با استناد به روایاتی ضعیف، جایز نیست؛ ائمه اهل بیت (علیهم السّلام)، به پیروان خود به منظور حفظ سنت جدشان دستور ترک آمین را داده اند و اهل بیت (علیهم السّلام) یکی از دو ثقلی هستند که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) پیروی و اطاعت بی قید و شرط از آن ها را بر همه مسلمین واجب کرده است؛ قال سالت ابا عبدالله (علیه السّلام) اقول اذا فرغت من فاتحة الکتاب آمین؟ قال لا.
اهل تسنن، روایت صحیحی برای اثبات این مطلب ندارند؛ چرا که بسیاری از روایات به ابوهریره برمی گردد و وی به اتفاق اهل سنت از مدلسین بوده و نیز عمر بن خطاب او را دشمن خدا، دشمن کتاب خدا و دزد می داند. (یا عدوّ الله و عدوّ کتابه، اسرقت مال الله؟!.
ذهبی، محمد بن احمد، تاریخ الاسلام، ج۴ ص۱۸۵.
از دیدگاه شیعه گفتن کلمه «آمین» بعد از «ولا الضالین» در نماز جایز نیست و مبطل نماز است. این دیدگاه و نظر اکثر علمای شیعه است و حتی برخی از علما ادعای اجماع کرده اند. مرحوم صاحب جواهر می نویسد: (لا یجوز قول آمین فی آخر الحمد) عند المشهور بین الاصحاب القدماء والمتاخرین شهرة عظیمة کادت تکون اجماعا کما اعترف به فی جامع المقاصد، بل فی المنتهی وعن کشف الالتباس نسبته الی علمائنا مشعرین بدعوی الاجماع علیه، بل فی الغنیة والتحریر والمحکی عن الانتصار والخلاف ونهایة الاحکام.
نجفی، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۱۰، ص۲.
اما علمای اهل سنت در این باره اختلاف شدیدی دارند، بعضی گفتن آن را واجب می دانند، برخی دیگر مستحب، برخی بلند گفتن و برخی دیگر آهسته خواندن را توصیه می کنند. حتی درباره نظر هریک از ائمه مذاهب اربعه نیز چند قول نقل شده است. که به صورت مختصر این اقوال را نقل و بعد به نقد ادله آن ها می پردازیم. نووی در المجموع می نویسد: واختلف اصحاب الشافعی، فمنهم من قال: المسالة علی قولین، ومنهم من قال: اذا کانت الصفوف قلیلة متقاربة یسمعون قول الماموم یستحب الاخفاء، واذا کانت الصفوف کثیرة، ویخفی علی کثیر منهم قول الامام یستحب لهم الجهر لیسمعوا من خلفهم.
نووی، یحیی بن شرف، المجموع، ج۳، ص۳۶۸.
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم