مفاتیح الاسرار

فرهنگ فارسی

و مصابیح الابرار تفسیری است تالیف ابوالفتح محمد بن عبدالکریم شهرستانی . مولف بروفق حکمت و با ذوق کلامی خویش بتاویل و ترجمه آیات قر آن پرداخته است.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مفاتیح الاسرار و مصابیح الابرار اثـر تاج الدین شهرستانی شخصیتی تأثیرگذار در کلام اسلامی و تاریخ نگاری ادیان می باشد. وی از پیش گامان رویکرد علمی به مطالعه ادیان است.
مفاتیح الاسرار و مصابیح الابرار اثـر تاج الدین ابوالفتح محمد (۴۷۹ - ۵۴۸ ق) فرزند ابوالقاسم شهرستانی اشعری ملقب به داعی الدعاة و حجة الحق و افضل. در عـصـر مفسر سنی ها در خراسان و بغداد در اوج قدرت بودند او توانست خود را اشعری و شافعی فرانماید. اکثر کتب عامه با تردید به شافعی بودن مفسر می نگرند.صاحب العبر و ابن عماد حنبلی در شذرات الذهب به باطنی بودن مفسر تصریح دارند و لقب داعی الدعاة که از عناوین اسماعیلیه است نیز از همین معنی بر اسماعیلی بودن او حکایت دارد.
معرفی تفسیر
تـفـسـیـر مـورد بـحث که بزرگترین اثر فکری شهرستانی است و در نیم قرن اخیر شهرت یافته اسماعیلی بودن مفسر را می رساند.شـیوه مفسر در تفسیر مورد بحث این است که در شرح آیات قرآن کریم از حکمت و فلسفه و کلام سود جسته است و بیشتر از مسائل عقلی بهره گرفته است.مـفاتیح الاسرار و مصابیح الابرار در چند مجلد بزرگ است و نسخه نفیس منحصر به فرد از مجلد اول آن مـورخ ۶۶۷ ق کـه شـامـل تـفسیر سوره الفاتحه و البقره می باشد از مخطوطات کتابخانه مجلس شورای اسلامی (بشماره ۸۰۸۶، ص۷۸ ب) می باشد. سال تالیف این اثر مهم پشت صفحه اول نسخه مذکور سال ۵۳۸ ق ضبط شده است.شـهرستانی در اواخر عمر خویش در موطن خود شهرستان واقع بین نیشابور و خوارزم این تفسیر را تالیف نموده است.در ایـن سالها پس از غلبه ترکان قراختائی در دشت قطوان و ضعف قدرت سلطان سنجر در خطه خراسان، او دیگر از برای اظهار اعتقادات شیعی خویش مانعی را مشاهده نمی کرده و این روزگار را بهترین فرصت برای ابراز افکار و اعتقادات خود دیده و مبادرت به تالیف تفسیر مفاتیح الاسرار و مصابیح الابرار کرده است.او در مـقـدمه خود عبداللّه بن عباس را منبع تمام تفسیرها دانسته و می نویسد که حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) برای او دعا فرمودند و از شاگردان حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السّلام) بوده و نزد آن امام (علیه السّلام) علم دین و تفسیر و تاویل آموخت.سـپـس می نویسد که قرآن کریم و بیان و تفسیر آن میراث خاندان عصمت و نبوت است و علم تفسیر و تاویل را مخصوص ائمه معصومین (علیه السّلام) می داند.
وضعیت کتاب
این تفسیر به همت مرکز انتشار نسخ خطی در تهران، با مقدمه عبدالحسین حائری و پرویز اذکایی در دو مـجـلـد بـه شـیوه چاپ عکسی از روی نسخه منحصر به فرد محفوظ در کتابخانه مجلس شورای اسلامی، در سال ۱۳۶۸ ش به طبع رسیده است.
تفسیر دیگر مفسر
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال کارت فال کارت فال چوب فال چوب فال لنورماند فال لنورماند فال پی ام سی فال پی ام سی