پروپاگاندا

تبلیغات سیاسی، جوسازی، و پروپاگاندا به فرانسوی: Propagande و به انگلیسی: Propaganda نوعی ارتباط است که به‌طور عمده برای تأثیرگذاری بر مخاطب و متقاعد کردن او به پیشبرد یک برنامه خاص به کار می‌رود. این نوع ارتباط ممکن است عینی نباشد و به‌طور گزینشی حقایقی را ارائه دهد تا یک ترکیب یا درک خاص را تشویق کند. همچنین، ممکن است به‌گونه‌ای بیان شود که هدف آن ایجاد واکنش احساسی به جای پاسخ منطقی به اطلاعات ارائه‌شده باشد. در هر نظام سیاسی، رسانه‌ها مسئولیت اطلاع‌رسانی را بر عهده دارند. در نظام‌های دموکراتیک، علاوه بر رسانه‌های رسمی و دولتی، سایر رسانه‌ها نیز وجود دارند که به بیان سیاست‌های رسمی دولت نمی‌پردازند. در این نوع نظام‌ها، مشاهده می‌شود که برخی رسانه‌ها می‌توانند در برابر سیاست‌های رسمی دولت ایستادگی کنند و برای این کار نیز مورد تنبیه قرار نگیرند. اما در نظام‌های استبدادی، تمامی رسانه‌ها، چه دولتی و چه غیردولتی، به همراه نهادهای آموزشی، هنری و دینی، به خدمت اهداف ایدئولوژیک حکومت در می‌آیند؛ موضوعی که می‌توان آن را «ماشین پروپاگاندا» نامید. پروپاگاندا ممکن است حقیقت را بیان کند، بخشی از حقیقت را بگوید یا حتی به طور کامل دروغ باشد. این نوع تبلیغات بر اساس دستکاری افکار عمومی شکل می‌گیرد و تشخیص آن به سادگی امکان‌پذیر نیست؛ زیرا سازندگان پروپاگاندا با دقت پیام‌هایی را انتخاب می‌کنند که به ظاهر به نفع برخی آرمان‌ها یا ارزش‌ها به نظر می‌رسند، در حالی که در واقعیت، هدف آن‌ها زیر سؤال بردن این آرمان‌ها و ارزش‌هاست.

فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم