تزیین اعمال مرتدان

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تزیین اعمال مرتدان (قرآن). کسانی که بعد از روشن شدن حق بازگشتند و پشت کردند، شیطان اعمال زشتشان را در نظرشان زینت داده، و آنها را به آرزوهای دور و دراز فریفته است.
شیطان، از عوامل تزیین کردار مرتدان رویگردان از حق می باشد: «ان الذین ارتدوا علی ادبـرهم من بعد ما تبین لهم الهدی الشیطـن سول لهم واملی لهم» کسانی که بعد از روشن شدن حق پشت کردند شیطان اعمال زشتشان را در نظرشان زینت داده، و آنها را با آرزوهای طولانی فریفته است.
← معنای ارتداد و تسویل
این آیه همچنان به بحث پیرامون منافقان و موضعگیریهای مختلف آنها ادامه می دهد، می فرماید: کسانی که بعد از روشن شدن حق بازگشتند و پشت کردند، شیطان اعمال زشتشان را در نظرشان زینت داده، و آنها را به آرزوهای دور و دراز فریفته است. گر چه بعضی احتمال داده اند که این آیه پیرامون جمعی از کفار اهل کتاب سخن می گوید که قبل از قیام پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلّم نشانه های او را بر اساس کتب آسمانیشان می شمردند و سخت در انتظار او بودند، اما بعد از قیام او و روشن شدن این نشانه ها به او پشت کردند و شهوات و منافع مادی، مانع ایمانشان شد.ولی قرائنی که در آیات قبل و بعد است به خوبی نشان می دهد این آیه نیز درباره منافقان سخن می گوید که نزدیک آمدند و دلائل حقانیت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم را به وضوح دیدند و شنیدند، ولی به خاطر هواپرستی و تسویلات شیطانی به آن پشت کردند.
تسویل شیطان
نسبت تسویل به شیطان به خاطر وسوسه هائی است که او در جان انسان می کند، و مانع هدایت او می شود. جمله «و املی لهم» به معنی ایجاد طول امل و آرزوهای دور و دراز است که انسان را به خود مشغول داشته و از حق بازمی دارد. آیه بعد علت این تسویلات و تزیینات شیطانی را چنین شرح می دهد: این بخاطر آن است که آنها به کسانی که از نزول وحی الهی به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم اسلام ناراحت بودند گفتند ما در بعضی از امور از شما پیروی می کنیم.
شباهت منافق با شیطان
...

جمله سازی با تزیین اعمال مرتدان

از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به طلای آپاچی، دست‌بند، آخرین مرتدان اشاره کرد.
اوزای با تمام مکاتب فقهی دیگر در این عقیده که مرتدان از اسلام نباید اعدام شوند، اختلاف داشت، مگر اینکه ارتداد آنها بخشی از «توطئه تصرف دولت»، یعنی خیانت باشد.
ابوبكر بن ابى قحافه پس از سركوبى مرتدان و آنهايى كه پس از رحلت پيامبرصلى الله عليه و آله و سلم راه ارتداد را در پيش گرفته بودند، سپاه بزرگى ازمسلمانان مدينه، مكه، طائف و ديگر مناطق نجد و حجاز فراهم نمود و آنان را براى نبرد باروميان، عازم شام كرد.
720- ببينيد چگونه اهل بيت را كه خداوند هر گونه پليدى را از آنان برطرفساخته و پاك و پاكيزه نموده است، مانند، مرتدان خوارج دانسته است (پناه به خدا!).
این حکم در قرآن نیست و در زمان رسول خدا و پس از او که رده پدید آمدند و مرتدان بسیار گشتند کسی از آن‌ها به حکم پیامبر یا خلفای دین به قتل نرسید؛ بنابراین مرتد را نمی‌توان به قتل رساند زیرا خلاف اختیار و آزادی است که خدا به بشر اختیار فرموده‌است.
آرى اين مرتدان ظالم و ستمگر كه آگاهانه اين راه را پيموده اند چنان در فساد و گناهفرو مى روند كه مورد نفرت همه افراد عاقل و با هدف عالم اعم از انسان و فرشتگانبلكه از آن بالاتر مورد خشم و غضب پروردگار قرار ميگيرند.