بهشت و جهنم

کلمه «بهشت» به معنای مکان یا حالت کامل خوشبختی و آرامش است که در متون دینی و ادبی به عنوان جایگاه نیکان پس از مرگ توصیف شده است. این واژه نماد پاداش الهی، آسایش و سرور بی‌پایان است و معمولاً با صفات زیبایی، نور، سرسبزی و رفاه همراه است. مفهوم بهشت فراتر از جایگاه فیزیکی است و به نوعی بیانگر کمال روحی و اخلاقی انسان نیز هست.

«جهنم» برعکس بهشت، به معنای مکان یا حالت عذاب، درد و نابسامانی است که گناهکاران یا کسانی که از مسیر درست منحرف شده‌اند، در آن قرار می‌گیرند. این واژه در متون دینی و ادبی نماد تنبیه، رنج و محرومیت از آرامش است و معمولاً با آتش، تاریکی و عذاب همراه توصیف می‌شود. جهنم بیانگر پیامدهای اخلاقی و معنوی اعمال انسان است و هشدار نسبت به گناه و بی‌انضباطی اخلاقی به شمار می‌رود.

بهشت و جهنم همزمان نماد دو قطب تجربه انسانی هستند؛ یکی سرشار از پاداش و آرامش و دیگری مملو از تنبیه و عذاب. این دو واژه نه تنها مکان‌های پس از مرگ را توصیف می‌کنند، بلکه در سطح مفهومی، معیارهای اخلاقی، رفتار و انتخاب‌های انسان را نشان می‌دهند. به این ترتیب، بهشت و جهنم، دو روی یک سکه‌اند که اهمیت نظم، اخلاق و درستکاری در زندگی را به تصویر می‌کشند.

دانشنامه عمومی

بهشت و جهنم (آلبوم ایوا مکس). بهشت و جهنم ( به انگلیسی: Heaven & Hell ) اولین آلبوم استودیویی خواننده آمریکایی، ایوا مکس است. این آلبوم در ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۰ از طریق آتلانتیک رکوردز منتشر شد. مکس آلبوم را بین دسامبر ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ ضبط کرد که در آن زمان او با آهنگسازان از جمله سیرکوت، ردوان، چارلی پوث و بونی مک کی همکاری می کرد. آلبوم به دو طرف تقسیم شده است. اولی حاوی صداهای سرود است، در حالی که دومی ملودی های تیره تری را در خود دارد. پس از تأخیرهای فراوان، بهشت و جهنم با بررسی های معمولاً مطلوب منتقدان موسیقی منتشر شد؛ بسیاری از آنها تولید خوب و توانایی های صوتی مکس را ستودند.
پس از انتشار ترانه «شیرین ولی دیوانه» در اوت ۲۰۱۸، مکس ۳۰ تا ۴۰ روز در خارج از کشور سفر کرد و قبل از بازگشت به خانه در حدود کریسمس همان سال، جایی که شروع به نوشتن برای اولین آلبوم استودیویی خود کرد. او بیش از صد ترانه برای آلبوم ضبط کرد، که چندین ماه را صرف تصمیم گیری در مورد آلبوم کرد. در ابتدا در اوایل سال ۲۰۱۹ تکمیل شد، اما به منظور بهبود فهرست ترانه با افزودن ترانه های بیشتر و حذف یکی از آنها به تأخیر افتاد.
در دسامبر ۲۰۱۹، مکس اشاره کرد که آلبوم در ماه های آینده منتشر خواهد شد. وی تأیید کرد که آلبوم در مرحله نهایی شدن است، اما متعاقباً برای بیماری کروناویروس به تأخیر افتاد.
آلبوم سال سه بررسی جمع آوری کرد و میانگین نمره 77 را از 100 را به آلبوم داد.
اقتباس شده از اپل میوزیک.
بهشت و جهنم (آلبوم ونگلیس). «بهشت و جهنم» آلبومی از هنرمند اهل یونان ونگلیس است که در سال ۱۹۷۵ میلادی منتشر شد.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] یکی از آسیبهای عقل گرائی، تحلیل عناوین معرفتی با توهمات غیر علمی است. نتیجه این روش نادرست، انکار برخی معارف را به دنبال دارد. انکار وجود بهشت و جهنم از جمله مسائلی است که اکثر معتزله به سبب اتخاذ این روش به آن دچار شده اند.
تمام مسلمانان و حتی برخی از معتزله مانند بشر بن المعتمر و ابوحسین بصری بر این باورند که بهشت و جهنم دو مخلوقی می باشند که موجودیتشان ثابت است. دلیل ایشان آیات و روایات مختلفی است که از بهشت و جهنم به عنوان یک موجود حقیقی حکایت نموده است. بنابراین اعتقاد به موجودیت کنونی بهشت و جهنم، عقیده ای اتفاقی بین اکثر فرق مختلف اسلام است. تشیع نیز به پیروی از قرآن و معصومین (علیه السّلام) بر این عقیده بوده و به لزوم و ضرورت این اعتقاد پایبند بوده و منکران بهشت و جهنم را خارج از دین می دانند. این انکار در مورد فعلیت کنونی بهشت و جهنم از سوی معتزله به حدی در جامعه اسلامی پراکنده شده بود که شیعیان از امام رضا (علیه السّلام) در این باره بطور مشخص سوال می نمودند، که آیا هم اکنون بهشت و جهنم وجود دارد؟ 
انکار وجود بهشت و جهنم
بزرگان مشهور از معتزله بر این باورند که بهشت و جهنم روز قیامت برای حساب و جزاء خلق می شود و اکنون وجود خارجی ندارند. زیرا وجود کنونی بهشت و جهنم لغو است و خداوند کار لغو انجام نمی دهد. ابوهاشم جبائی از سران فرق معتزلی در این باره می گوید: محال است که بهشت و جهنم وجود داشته باشند زیرا قبل از قیامت عالم فانی می شود و لازمه این فناء محال بودن وجود کنونی بهشت و جهنم است. هشام بن عمرو فوطی از سران معتزله و بنیانگذار فرقه هشامیه، انکار وجود بهشت و جهنم را با فتوی به کفر معتقدین به وجود آن بیان می کرد. این مطالب تنها استدلالاتی است که معتزله با تمسک به آن به انکار وجود فعلی بهشت و جهنم معتقد شده اند. مغالطه موجود در این کلمات این است که:۱. غرض از ایجاد بهشت و جهنم حتی اگر منحصر در جزاء و پاداش باشد موجب لغو بودن وجود کنونی نمی شود.۲. لازمه فناء عالم قبل از قیامت حتی اگر منجر به فناء بهشت و جهنم شود باعث محال بودن وجود کنونی بهشت و جهنم نمی شود. 
استدلال امام رضا
امام رضا (علیه السّلام) اعتقاد به وجود کنونی بهشت و جهنم را به نبوت و امامت پیوند می زند و منکر این عقیده را منکر و تکذیب کننده نبوت و امامت معرفی می کند. زیرا اخبار مربوط به بهشت و جهنم از لسان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) و اهل بیت (علیه السّلام) صادر شده است و واضح است که تکذیب کننده این اخبار تکذیب کننده خبردهنده نیز می باشد. از سوی دیگر معراج را زمینه باور به این اعتقاد بیان می نماید و می فرماید: وقتی که پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) به معراج رفتند وارد بهشت شدند و جهنم را دیدند.امام رضا (علیه السّلام) با این بیان به بنیانهای سست اعتقادی کسانی اشاره می کند که وجود بهشت و جهنم را انکار می کنند. در واقع معتزله و همکیشان این فرقه با این اعتقاد، عدم ایمان خود را به نبوت و امامت و معراج ابراز داشته اند. اسفراینی از عالمان اهل سنت انکار معراج را به معتزله نسبت می دهد. گرچه این نسبت به معتزله بخصوص متاخرین ایشان محل بحث است، اما قرائن و شواهد نشان دهنده صحت این انتساب به پیشینیان معتزله است.

جمله سازی با بهشت و جهنم

در بهشت و جهنم به خلق بگشاید در آن مقام چرا دامن کفن باید
آئين تائو ((عقيده به بهشت و جهنم )) و كيفر و پاداش را از آئين ((ماهايانا)) ى ژاپنىاقتباس كرده و در چين رواج داده است و عقايد تناسخ ارواح را از آئين بودائى گرفته است.
فیلم بهشت و جهنم بر روی زمین بر اساس قتل‌عام جامعه گلبرگ که در جریان درگیری‌های سال ۲۰۰۲ (۱۳۸۰ شمسی) اتفاق افتاد، ساخته شده‌است. به دلیل ترس از ایجاد شورش دوباره، پخش این فیلم در سینماهای شهر گجرات ممنوع شد. این فیلم با به تصویر کشیدن صحنه‌هایی چون زنده زنده سوختن خانواده‌ها در خانه‌هایشان، سوزاندن زن‌ها پس از تجاوز گروهی به آنها و تکه‌تکه کردن کودکان، بیرحمی و قساوت افراط گرایان هندو را نشان می‌دهد.
رابرت گارلند، استاد تاریخ و ادبیات کلاسیک، بیان می‌کند که در اعتقادات اولیهٔ یونانی، قضاوت پس از مرگ —مانند آنچه مصریان بدان معتقد بودند— وجود نداشت زیرا یونانیان مفهومی از بهشت و جهنم نداشتند. با این حال، در اعماق رود هادس منطقه‌ای به نام تارتاروس وجود داشت تا کسانی که به عظمت خدایان توهین کرده بودند را به آنجا بفرستند؛ مثلاً کسی مثل سیزیف. این شامل مردم عادی نمی‌شد زیرا گناهان مردم عادی بسیار کوچکتر از آن بود که توجه خدایان را جلب کند و مستحق چنین مجازاتی باشد.
پيدا است كه منظور از بهشت و جهنم در روايات فوق، بهشت و دوزخ برزخى است نه عالمقيامت كه اين دو با هم فرق بسيار دارند.
بهشت غالباً به عنوان «مکان برتر»، مقدس‌ترین مکان، در تقابل باجهنم یا عالم اموات یا «مکانهای پست» توصیف می‌شود، صرفاً به خواست خدا در این جهان یا جای دیگر در انتظار انسان‌ها هستند. برخی به احتمال وجود بهشت و جهنم بر روی زمین در جهان آینده معتقدند.
دو گیتی ز یزدان شود زان من بهشت و جهنم به فرمان من
تمامی ادیان ابراهیمی معتقدند پس از مرگ، رستاخیز صورت خواهد گرفت، انسان‌ها داوری و قضاوت خواهند شد و وارد جهان ابدی می‌شوند. تمامی این ادیان به بهشت و جهنم معتقدند و اعتقاد دارند که پس از قضاوت، افراد خوب وارد بهشت و افراد بد وارد جهنم می‌شوند.