«دیه» در فقه اسلامی مالی است که در برابر جنایت بر جان یا اعضای انسان پرداخت میشود. فقها با استناد به روایات، شش نوع مال را به عنوان دیه اصلی تعیین کردهاند: یکصد شتر، دویست گاو، هزار گوسفند، دویست حُلّه یمانی، هزار دینار طلا و دههزار درهم نقره. این موارد اینها در زمان پیامبر(ص) و صدر اسلام، ارزش مالی روشنی داشتند و مردم میتوانستند به راحتی آنها را تهیه و رد و بدل کنند. بنابراین این شش مورد، معیار و واحد سنجش دیه قرار گرفتند.
میان فقها اختلافی وجود دارد: آیا این شش مورد خودشان «اصل» هستند و فقط باید همانها پرداخت شوند؟ یا اینکه هدف اصلی، ارزش مالی آنها بوده و میتوان معادلشان را به شکل دیگری (مثل پول امروزی) پرداخت؟ بعضی میگویند اصالت دارند و تغییرپذیر نیستند. اما گروهی دیگر باور دارند که اینها فقط برای زمان خودشان بوده و در دنیای امروز، میشود همان مقدار ارزش را با پول رایج یا چیزهای دیگر پرداخت.
مسأله دیگر، اختیار بزهکار در گزینش یکی از شش نوع دیه است. بسیاری از فقهای پیشین معتقد بودند بزهکار باید همان نوعی را بپردازد که با شغل یا داراییاش تناسب دارد و تنها در صورت نبود آن، به سراغ نوع دیگر میرود. اما گروهی دیگر، با استناد به برخی روایات، قائل به آزادی انتخاب مجرم هستند، حتی اگر ارزانتر باشد. این موضوع امروز نیز محل بحث است، زیرا با جایگزینی پول رایج بهجای اموال سنتی، باید روشن شود که ملاک، حفظ ارزش واقعی دیه و رعایت حقوق اولیای دم است، نه صرفاً رعایت شکل ظاهری اقلام ششگانه.