معجزات در بنی اسرائیل

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] معجزات در بنی اسرائیل (قرآن). خداوند نعمات بسیاری به بنی اسرائیل اعطا کرد و به خاطر ایمان آوردن آنها چندین معجزه برای آنان قرار داد.
اعطای معجزات متعدد به بنی اسرائیل از سوی خدا:«سل بنی اسرءیل کم ءاتینـهم من ءایة بینة و من یبدل نعمة الله من بعد ما جاءته فان الله شدید العقاب.» «از فرزندان اسرائیل بپرس چه بسیار نشانه های روشنی به آنان دادیم و هر کس نعمت خدا را پس از آنکه برای او آمد (به کفران) بدل کند خدا سخت کیفر است.»
ناسپاسی بنی اسرائیل
" از بنی اسرائیل بپرس، چه نشانه های روشنی به آنها دادیم؟ " ولی آنها این نشانه های روشن را نادیده گرفتند و نعمت های الهی را در راه غلط صرف کردند (سل بنی اسرائیل کم آتیناهم من آیة بینة). سپس می افزاید: " کسی که نعمت خدا را بعد از آنکه به سراغ او آمد تبدیل کند (و از آن سوء استفاده نماید، گرفتار عذاب شدید الهی خواهد شد) زیرا خداوند شدید العقاب است" (و من یبدل نعمة الله من بعد ما جاءته فان الله شدید العقاب). منظور از" تبدیل نعمت" این است که انسان امکانات و منابع مادی و معنوی را که در اختیار دارد، در مسیرهای انحرافی و گناه به کار گیرد و می دانیم خداوند به بنی اسرائیل انواع نعمتها را ارزانی داشت، پیامبران بزرگ، زمامداران نیرومند، امکانات مادی فراوان، ولی آنها نه از آن مربیان الهی بهره گرفتند و نه از مواهب مادی استفاده صحیح کردند و به این ترتیب مرتکب تبدیل نعمت شدند و نیز به همین دلیل در دنیا سرگردان گشتند و در قیامت عذاب دردناکی در انتظار دارند.اینکه می فرماید: " سل بنی اسرائیل" (از بنی اسرائیل بپرس) برای این است که هم از آنها اعتراف گرفته شود و هم درس عبرتی برای مسلمانان و هشدار به کسانی باشد که از نعمتها و مواهب الهی بهره گیری لازم را نمی کنند.مساله تبدیل نعمت و سرنوشت دردناک ناشی از آن منحصر به بنی اسرائیل نیست، هر قوم و ملتی گرفتار آن شود، گرفتار عذاب شدید الهی در این جهان و جهان دیگر خواهد شد.
از جا کنده شدن کوه طور
از جای درآمدن کوه طور و قرار گرفتن آن بر بالای سر بنی اسرائیل، معجزه ای الهی برای آنان:«و اذ اخذنا میثـقکم و رفعنا فوقکم الطور...» «و چون از شما پیمان محکم گرفتیم و (کوه) طور را بر فراز شما افراشتیم...» («رفع» به معنای «نتق» و «نتق» به معنای کندن شیء است از ریشه. )«و اذ اخذنا میثـقکم و رفعنا فوقکم الطور...» «و آنگاه که از شما پیمان محکم گرفتیم و (کوه) طور را بر فراز شما برافراشتیم...» «و رفعنا فوقهم الطور بمیثـقهم...» «و کوه طور را به یادبود پیمان (با) آنان بالای سرشان افراشته داشتیم...» «و اذ نتقنا الجبل فوقهم کانه ظلة و ظنوا انه واقع بهم...» «و (یاد کن) هنگامی را که کوه (طور) را بر فرازشان سایبان آسا برافراشتیم و چنان پنداشتند که (کوه) بر سرشان فرو خواهد افتاد...»
وحشت بنی اسرائیل
...

جمله سازی با معجزات در بنی اسرائیل

و در سـال 6214 از جـهت دعوت مردم، به طائف شد و ما قصه سفر آن حضرت را به طائفبه نحو اختصار در صمن معجزات در استيلاء آن حضرت بر شياطين و جنّيان ذكر كرديم.
ظهور بركات و معجزات در قبيله بنى سعد هنگامى كه از حليمه شير مى خورد.
اصولا همه معجزات در اختيار خدا است، و بازيچه دست كفار نمى تواند باشد، و پيامبر(صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) در برابر معجزات اقتراحى آنان هرگز نمى تواند سرتسليم فرود آورد، آنچه را براى هدايت مردم، و پيدا كردن حق ضرورى و لازم است بردست پيامبرانش ظاهر مى سازد.
و ظاهر ايككه فرمود: (انى اخلق لكم...) اين است كه اين معجزات در خارج از آن جنابصادر مى شده، نه اينكه از باب صرف تحدى و احتجاج خواسته است بفرمايد: من چنين وچنان مى كنم، چون اگر منظور صرف حرف بوده و خواسته عذر خصم را قطع و حجت راتمام كند، جا داشت كلام خود را به قيدى كه اين معنا را افاده كند مقيد سازد، مثلا بفرمايد:اگر از من بخواهيد مرده را زنده مى كنم و امثال اين عبارات.
ميدادى. و مردگان را هم به اذن من زنده و از گور بيرون مى آوردى، و بياد آور موقعى راكه من تو را از شر بنى اسرائيل حفظ كردم... ) و اين بينات و معجزات در آيات 48 و 49سوره آل عمران به عبارات ديگر آمده است.