ایه 132 سوره اعراف

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] آیه 132 سوره اعراف. وَقَالُوا مَهْمَا تَأْتِنَا بِهِ مِنْ آیَةٍ لِتَسْحَرَنَا بِهَا فَمَا نَحْنُ لَکَ بِمُؤْمِنِینَ
و گفتند: هر آیه و معجزه ای که برای ما بیاوری که ما را بدان سحر کنی هرگز ما به تو ایمان نخواهیم آورد.
فرعونیان گفتند: هر چه را به عنوان معجزه برای ما بیاوری تا به وسیله آن ما را جادو کنی به تو ایمان نمی آوریم.
و گفتند: «هر گونه پدیده شگرفی که به وسیله آن ما را افسون کنی برای ما بیاوری، ما به تو ایمان آورنده نیستیم.»
و گفتند: هر گونه نشانه ای برای ما بیاوری که ما را بدان مسحور کنی به تو ایمان نخواهیم آورد.
و گفتند: «هر زمان نشانه و معجزه ای برای ما بیاوری که سحرمان کنی، ما به تو ایمان نمی آوریم!»
And they said, "No matter what sign you bring us with which to bewitch us, we will not be believers in you."
They said (to Moses): "Whatever be the Signs thou bringest, to work therewith thy sorcery on us, we shall never believe in thee.

جمله سازی با ایه 132 سوره اعراف

قال مولانا الحسن (ع ) ان الله عزوجل ادب نبيه احسن الادبفقال خذا العفو و امر بالعرف و اعرض عن الجاهلين سوره اعراف آيه 199
خلاصه نظريه او اين است كه اين حروف اشاره است به اينكه (درصد) اين حروف دراين سوره بالاتر از درصد آنها در همه سوره هاى ديگر است. و آن جز اعجاز نمى تواندباشد. من خلاصه نظريه او را از (تفسير احسن الحديث )اول سوره اعراف نقل مى كنم كه در آنجا نيز از مجله مكتب اسلام، شماره چهارم،سال 14 نقل كرده ام.
بعضى از مفسران گفته اند اين سنگ صخره اى بوده است در يك قسمت كوهستانى مشرفبر آن بيابان، و تعبير به انبجست كه در آيه 160 سوره اعراف آمده نشان مى دهد كه آبدر آغاز به صورت كم از آن سنگ بيرون آمده، سپس فزونى گرفت به حدى كه هر يكاز قبائل بنى اسرائيل و حيواناتى كه همراهشان بود از آن سيراب گشتند، و جاى تعجبنيست كه از قطعه سنگى در كوهستان چنين آبى جارى شود، ولى مسلما همه اينها با يكنحوه اعجاز آميخته بود.
در اينكه چرا امر به ملائكه شامل ابليس هم شده با اينكه او از جن بوده، و نيز در اينكهچطور ابليس ذريه پيدا كرده، مفسرين بحثهايى عنوان كرده اند كه پارهاى ازاقوال آنها را در تفسير سوره اعراف نقل كرديم.
اين آيه نيز همانند آيات گذشته بعضى از نعمت هايى را كه خداى سبحان بر بنىاسرائيل ارزانى داشته، يادآورى مى كند كه هشتمين و نهمين آنهاست و در سوره اعراف آيه160 نيز با همين تعبيرها(جز عليكم كه در آن آيه به عليهمتبديل شده ) تكرار شده است.