اقرار زنان مصر

در جریان داستان حضرت یوسف (ع)، هنگامی که پادشاه مصر به دنبال روشن شدن حقیقت بود، زنان مصر که پیشتر در فتنه همسر عزیز نقش داشتند، به پاکدامنی و بی‌گناهی یوسف (ع) شهادت دادند. هنگامی که پادشاه از آنان درباره اتفاقی که افتاده بود پرسید، آنان با شگفتی اعلام کردند که هیچ عیبی در یوسف نیافتند. این شهادت جمعی، نشان‌دهنده بازگشت وجدان و اعتراف به حقیقت پس از آشکار شدن امری بود که پاکدامنی یوسف را اثبات می‌کرد.

در این میان، همسر عزیز مصر، با صداقت و شجاعت، مسئولیت دعوت یوسف (ع) به سوی خود را بر عهده گرفت و اعلام کرد که حق اکنون آشکار شده است. او با گفتن این جمله، نه تنها به پاکدامنی یوسف (ع) گواهی داد، بلکه اعتراف کرد که خود او عامل اصلی این ماجرا بوده است. این اقدام، گامی مهم در جهت روشن شدن حقیقت و پایان دادن به شایعات و اتهامات ناروا علیه یوسف (ع) بود.

تفسیر و نکاتی از کلام یوسف (ع)

در تفسیر این آیات، به ظرافت‌های کلام حضرت یوسف (ع) اشاره شده است. ایشان در پاسخ به پادشاه، به طور مستقیم از همسر عزیز یا زنان دیگر بدگویی نکردند، بلکه با ارجاع موضوع به خداوند و بیان اینکه پروردگار من به کید ایشان داناست، ضمن شکایت به درگاه الهی، به پادشاه اجازه دادند تا با تحقیق، حقیقت را دریابد. این نحوه بیان، ضمن حفظ احترام و پرهیز از هتک حرمت، حقانیت یوسف (ع) را به اثبات رساند و همچنین روشن ساخت که منظور یوسف از پروردگار من، پروردگار حقیقی بوده و نه عزیز مصر.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اقرار زنان مصر (قرآن). زنان مصر به پاکدامنی یوسف علیه السّلام اعتراف کردند.
وقال الملک ائتونی به...(پادشاه آن زنان را طلبید و) گفت: «به هنگامی که یوسف را به سوی خویش دعوت کردید، جریان کار شما چه بود؟» گفتند: «منزّه است خدا، ما هیچ عیبی در او نیافتیم!» (در این هنگام) همسر عزیز گفت: «الآن حق آشکار گشت! من بودم که او را به سوی خود دعوت کردم؛ و او از راستگویان است! قال ما خطبکن اذ رودتن یوسف عن نفسه قلن حـش لله ما علمنا علیه من سوء...(این سخن را بخاطر آن گفتم تا بداند من در غیاب به او خیانت نکردم؛ و خداوند مکر خائنان را هدایت نمی کند!)
تفسیر آیات فوق
در این گفتارش هیچ اسمی از همسر عزیز به میان نیاورد، و هیچ بدگویی از او نکرد، تنها منظورش این بود که میان او و همسر عزیز بحق داوری شود، و اگر به داستان زنانی که دستهای خود را بریدند فقط اشاره کرد و ایشان را به بدی اسم نبرد و تنها مساله بریدن دستهایشان را ذکر کرد برای این بود که سر نخ را به دست شاه بدهد تا او در اثر تحقیق به همه جزئیات واقف گشته و به برائت و پاکی وی از اینکه با همسر عزیز مراوده کرده باشد آگاهی پیدا کند، و بلکه از هر مراوده و عمل زشتی که بدو نسبت داده اند پی ببرد و بفهمد که بلایی که بر سر او آورده اند تا چه حد بزرگ بوده. و خلاصه هیچ حرفی که بدگویی از ایشان باشد نزد، مگر اینکه گفت:" إِنَّ رَبِّی بِکَیْدِهِنَّ عَلِیمٌ" این هم در حقیقت بمنظور بدگویی از ایشان نبود، بلکه تنها نوعی شکایت به درگاه پروردگار خود بود. و چه لطافتی در گفتار یوسف (ع) در صدر آیه و ذیل آن بکار رفته که به فرستاده شاه گفته است:" نزد صاحبت برگرد و بپرس" آن گاه گفت" پروردگار من به کید ایشان دانا است" چون این طرز بیان، خود یک نوع تبلیغ حق است، در ضمن نسبت به کسانی هم که از مفسرین گمان کرده بودند که مقصود یوسف از کلمه" ربی" در آنجا که به زن عزیز گفت:" إِنَّهُ رَبِّی أَحْسَنَ مَثْوایَ او صاحب نعمت من است، مقام مرا گرامی داشته" عزیز است خود تنبهی است که یوسف شوهر زلیخا را رب خود نمی دانسته همانطور که در مورد بحث، مقصودش از" ربی" خدای تعالی است در آنجا نیز مقصودش او است.
تبرئه حضرت یوسف
پادشاه مصر زنان را احضار کرد و از آنان پرسید: راست بگوئید، حقیقت را آشکار کنید، آیا هیچ عیب و تقصیر و گناهی در او سراغ دارید؟!.در اینجا وجدانهای خفته آنها یک مرتبه در برابر این سؤال بیدار شد و همگی متفقا به پاکی یوسف گواهی دادند و گفتند: منزه است خداوند ما هیچ عیب و گناهی در یوسف سراغ نداریم" قُلْنَ حاشَ لِلَّهِ ما عَلِمْنا عَلَیْهِ مِنْ سُوءٍ. همسر عزیز مصر که در اینجا حاضر بود و به دقت به سخنان سلطان و زنان مصر گوش می داد بی آنکه کسی سؤالی از او کند قدرت سکوت در خود ندید، احساس کرد موقع آن فرا رسیده است که سالها شرمندگی وجدان را با شهادت قاطعش به پاکی یوسف و گنهکاری خویش جبران کند، به خصوص اینکه او بزرگواری بی نظیر یوسف را از پیامی که برای شاه فرستاده بود درک کرد که در پیامش کمترین سخنی از وی به میان نیاورده و تنها از زنان مصر به طور سر بسته سخن گفته است. یک مرتبه گویی انفجاری در درونش رخ داد" فریاد زد: الان حق آشکار شد، من پیشنهاد کامجویی به او کردم او راستگو است" و من اگر سخنی در باره او گفتم دروغ بوده است دروغ! (قالَتِ امْرَأَةُ الْعَزِیزِ الْآنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ أَنَا راوَدْتُهُ عَنْ نَفْسِهِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِینَ ).

جمله سازی با اقرار زنان مصر

زنان مصر کان گلزار دیدند ز گلزارش گل دیدار چیدند
گفت چه كسى مكر و حيله زنان مصر را از تو دور ساخت ؟ گفت پروردگار من !
زنان مصر ازان آگاه گشتند ملامت را حوالتگاه گشتند
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال تک نیت فال تک نیت فال اعداد فال اعداد فال نوستراداموس فال نوستراداموس فال نخود فال نخود