ارمیا در منابع اسلامی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] منابع تاریخی و تفسیری اسلامی از آن جا که نام ارمیا در قرآن به صراحت نیامده و حوادث زندگی او به تفصیل مورد توجّه قرار نگرفته، از گزارش های تورات و باورهای یهودیان و مسیحیان درباره این پیامبر، تأثیر بسیاری پذیرفته اند.
نقش «وهب بن منبه» در ورود بخش گسترده ای از اسرائیلیات درباره حضرت ارمیا نیز حائز اهمیت است. در عین حال، انعکاس دیدگاه یهودی و مسیحی درباره این پیامبر در منابع اسلامی به طور دقیق صورت نپذیرفته و در نتیجه، ابهام ها و تعارض های بسیاری درباره این پیامبر پدید آورده است. برخی او را همان عزیر پیامبر دانسته اند که پس از مرگی ۱۰۰ ساله دوباره زنده شد. و عدّه ای دیگر تحت تأثیر وهب بن منبه، او را همان خضر نبی معرّفی کرده و از پیامبران پس از موسی شمرده اند که در آیه ۸۷ بقره از آن ها یاد شده است:«و لَقَد ءاتَینا موسَی الکِتبَ و قَفَّینا مِن بَعدِهِ بِالرُّسُلِ». در همین جهت، برخی دیگر از تفاسیر، ذیل داستان ملاقات موسی با مردی حکیم در آیه ۶۵ کهف، از ارمیا یاد کرده اند و در روایاتی دیگر از او در جایگاه پیامبر دوره پس از شهادت یحیی بن زکریا نام برده شده است.
دیدگاه مفسّران درباره روایات متعارض
مفسّران بر اساس این مجموعه روایات متعارض، داستان های متعدّدی از قرآن را بر او حمل کرده اند. در مقابل، برخی دیگر از مفسّران به این قبیل روایات با دیده تردید نگریسته و دسته ای از آن ها را تضعیف سندی و محتوایی کرده و به اسراییلی بودن آن ها تصریح داشته اند.
داستان ارمیا
داستان ارمیا با روایتی از حسن بصری آغاز می شود که درباره زهد و پارسایی او است، وی در این روایت، فرزند پادشاهی معرّفی شده که به رغم اصرار پدر، از ازدواج پرهیز می کرده و به کناره گیری از مردم تمایل داشته است تا آن که سرانجام وحی الهی بر او نازل شد.
← ادامه داستان از زبان وهب بن منبه
...

جمله سازی با ارمیا در منابع اسلامی

در منابع ربانی، ربی‌ها پیش‌بینی‌هایی را که از عهد عتیق در آمده بود به همراه قوانین شفاهی مخلوط کردند. مهمترین کتاب‌های عهد عتیق در مورد روزهای آخر کتب اشعیا، جرمیا و ازکیل هستند.
در منابع جغرافیایی قرون اولیه هجری نیز دربارهٔ حضور ترکان خلج در مناطقی از خراسان بزرگ مطالبی آمده است. به نظر یوهانسون (۱۹۹۸، ص ۳۲۵)، قسمت اعظم ترکهای ایران از اخلاف سلجوقیان‌اند. سلجوقیان از قبایل غز بودند و ترکهای خراسان در اصل بازمانده دسته‌ای از این ترکان غز محسوب می‌شوند.
سیاوش که در منابع بیزانسی به سئوسس (Σεόσης) معروف است، یک فرمانده نظامی ایرانی و ارتشتاران‌سالار (فرمانده ارتش) شاهنشاه قباد یکم ساسانی (حک. ۴۹۸–۵۳۱) در دومین دوره حکومتش بود. وی در حدود سال ۵۲۰ به سوءاستفاده از مذاکرات صلح با امپراتوری بیزانس متهم و از منصب برکنار و اعدام شد.
آنچه در منابع جغرافیایی آمده است، نیمی از بند سبزک از مربوطات ولایت هرات و نیم دیگر آن مربوط ولایت بادغیس است.
پايان يافتن مدت چهار ماه تا روز دهم ماه ربيع الثانى طبق آنچه در منابع اسلامى آمده،دليل ديگر بر اين موضوع است، به علاوه در روز عيد قربان در واقع قسمت اصلىاعمال حج پايان مى يابد و از اينرو، روز حج ميتوان به آن اطلاق كرد.