اختلاف در اسم مادر امام زمان

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] برای حضرت نرجس (سلام الله علیها) نام های متعددی ذکر شده است؛ عده ای از وهابی های معاصر، اختلاف در اسم مادر امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را دلیل بر ضعف قضیه ولادت آن حضرت دانسته اند، درحالی که اگر این اختلافات جزئی بتواند اصل وجود افراد را زیر سؤال ببرد، اهل سنت برای اثبات وجود اشخاص زیادی دچار مشکل خواهند شد.
احسان الهی ظهیر، وهابی معاصر پاکستانی و همچنین غالب عواجی یکی دیگر از وهابی های معاصر، اختلاف در اسم مادر امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را دلیل بر ضعف قضیه ولادت آن حضرت دانسته اند.احسان الهی ظهیر می نویسد: اختلف فی اسم الجاریة التی قالوا انّها ولدته، فقال قائلهم: انّ اسمها نرجس، وقیل: اسمها صقیل او صیقل، وقیل: حکیمة، وقیل غیر ذلک.درباره نام کنیزی که می گویند او را به دنیا آورده است، اختلاف شده است؛ برخی گفته اند که اسم او نرجس بوده، برخی دیگر صقیل، صیقل، حکیمه و... گفته اند.
الهی ظهیر، احسان، الشیعة والتشیع، ص۲۷۲-۲۷۳.
این شبهه از آن دسته شبهاتی است که واقعا باید به و هوش و ذکاوت طرح کننده آن آفرین گفت و او را به خاطر این کشف بزرگ تحسین کرد!!اگر این اختلافات جزئی بتواند اصل وجود افراد را زیر سؤال ببرد، اهل سنت برای اثبات وجود اشخاص زیادی دچار مشکل خواهند شد که در ادامه به برخی از آن ها پرداخته خواهد شد.
← نام ها و القاب مادر امام زمان
نام های متعدد حضرت نرجس خاتون، هرگز نمی تواند اصل ولادت فرزند گرامی آن حضرت را خدشه دار کند و زیر سؤال ببرد، اگر فرضیه درست باشد، اهل سنت نمی توانند اصل وجود ابوبکر را که هم در نام مادرش و هم در نام خودش اختلاف وجود دارد ثابت کنند. همین قاعده درباره ابوهریره و دیگران نیز صدق می کند.

جمله سازی با اختلاف در اسم مادر امام زمان

و از اين خبر وجه اختلاف در اسم آن معظمّه معلوم مى شود و اينكه به هر پنج اسم ناميده مىشد.
امّا به عقيده اين جانب و به دلايل متعدد، ((عمروبن قيس شرقى )) همان ((ضحّاك شرقى ))است و اين اختلاف در اسم و لقب و كنيه در ميان رُوات ورجال شناسان فراوان است و نمونه اى از آن را در صفحات آينده تحت عنوان ((بررسىيك اشتباه تاريخى )) ملاحظه خواهيد فرمود، مخصوصا در مورد ((ضحاك )) يا ((قيسشرقى )) كه به مناسبت اعراض وى از حسين بن على - عليهماالسلام - و محسوب نشدنش ازصحابه، رجال شناسان از تحقيق و بررسى بيوگرافى او اعراض نموده اند. به هرحال در صورت مستقل بودن ((قيس و ضحّاك )) اين ((حرمان بزرگ )) همانگونه كه طبرىنقل نموده است از آنِ ((ضحّاك شرقى )) خواهد بود كه طبرى علاوه بر جريان پيوستن وىبه امام و مفارقتش از آن حضرت، جريانهاى متعددى از صحنه عاشورا و جنگ كربلا را بهطريق ابومخنف از او نقل نموده است.