از آنچه گذشت معناى جمله (و هديناهم الى صراط مستقيم ) نيز معلوم شد، در اين جملهبر خلاف جمله (اهدنا الصراط المستقيم ) لفظ (صراط) بطور نكره (بدون الف ولام عهد) ذكر شده، تا ذهن به وصف آن كه همان (استقامت ) است متوجه شود، و چوناستقامت در هر چيزى عبارت از اين است كه صفات و خصوصياتش به يك صورت باشد،بنابراين صراطى كه انبيا (عليهم السلام ) بدان هدايت شده اند صراطى است كه در هيچجهتى از جهات و در هيچ حالى از احوال مختلف نمى شود، چون پايه و اساس آن برفطرت است، و معلوم است كه فطرت انسانيت كه همان نحوه خاص خلقت او است هرگز درافراد مختلف نمى شود. لذا مى بينيم كه فطرت او در به دست آوردن مقاصد تكوينى خودنيز مختلف نيست.