ابوالحسن علی بن عیسی اخشیدی رمانی

ابوالحسن علی بن عیسی اخشیدی رمّانی؛ ادیب، متکلم و نحوی برجسته قرن چهارم هجری

ابوالحسن علی بن عیسی رمّانی (۲۹۶-۳۸۴ هجری قمری)، یکی از دانشمندان برجسته قرن چهارم هجری بود که در زمینه‌های مختلف علمی مانند نحو، لغت، کلام، تفسیر، منطق و فقه صاحب‌نظر بود. او به دلیل شاگردی نزد ابن اخشید معتزلی و پیروی از مکتب او، به اخشیدی نیز معروف است. رمّانی اصالتاً سامرایی بود و در بغداد به دنیا آمد. شهرت او به رمّانی احتمالاً به دلیل ارتباطش با فروش انار یا به دلیل نسبتش با منطقه‌ای به نام قصر رمّان در واسط عراق بوده است.

جایگاه علمی و اساتید رمّانی

رمّانی یکی از نحویان برجسته مکتب بصره به شمار می‌رفت، اما برخی او را به دلیل استقلال فکری، متعلق به مکتب بغداد دانسته‌اند. او هم‌طراز دانشمندانی چون ابوعلی فارسی و ابوسعید سیرافی بود و در بسیاری از علوم، از جمله نحو و لغت، تسلط داشت. از جمله اساتید برجسته‌ای که رمّانی نزد آنان شاگردی کرد، می‌توان به زجّاج، ابن درید و ابن سرّاج اشاره کرد.

آثار و تألیفات رمّانی

رمّانی نزدیک به صد اثر علمی در زمینه‌های مختلف تألیف کرد که بیشتر آن‌ها مبتنی بر درس‌هایی بود که برای شاگردان خود املا می‌کرد. از جمله آثار مشهور او می‌توان به الألفاظ المتقاربه أو المترادفة المعنی، کتاب الحروف و کتاب الحدود اشاره کرد. این آثار نشان‌دهنده تسلط او بر موضوعات پیچیده علوم اسلامی و ادبیات است. رمّانی در سال ۳۸۴ هجری قمری درگذشت و در بغداد در کنار قبر ابوعلی فارسی به خاک سپرده شد.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ابوالحسن علی بن عیسی اِخشیدی رمانی (متوفای ۳۸۴) یکی از مفسرین قرن چهارم می باشد.
ابوالحسن علی بن عیسی رمانی (متوفای ۳۸۴) که به اِخشیدی نیز شهرت دارد، تفسیری به نام الجامع الکبیر فی التفسیر دارد که عبدالملک بن علی موذن هروی (متوفای ۴۸۹) آن را خلاصه کرده است. 
نویهض، عادل، معجم المفسرین، ج۱، ص۳۷۲. 
او عالمی دانا و فرزانه و در فقه و اصول و تفسیر توانا بود. خردگرا بود و راه خردگرایان را می پیمود. ابوحیان توحیدی درباره او می گوید: کسی مانند او دیده نشده است که در فزونی دانش و بینش شناخته شده و در حل معضلات توانا باشد؛ علاوه بر خداگونه بودن و تدین کامل او، فصاحت او در کلام و بیزاری او از زشتی ها و عفت و پاکی او قابل توجه است. کتاب دیگر وی در اعجاز قرآن به نام النکت فی اعجاز القرآن در دست است. 
داودی، شمس الدین، طبقات المفسرین، ج۱ ص۴۲۴، شماره ۳۶۵. 
شیخ طوسی و طبرسی فراوان از تفسیر او بهره گرفته اند. شیخ، تفسیر او را به نیکی و میانه روی یاد می کند. 
طوسی، محمد بن حسن، تفسیر التبیان، ج۱، ص۱. 

فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال رابطه فال رابطه فال چای فال چای فال مارگاریتا فال مارگاریتا فال کارت فال کارت