علاوه بر شاپور، پسر او هرمزد هم به مانی احترام بسیاری گذاشتهاست. نظام دینی که مانی به کار میبرد ثنویت یا دوگانه کیشی بود. همانگونه که خود او در کتاب شاپورگان بیان کردهاست، نظام دینی او مبتنی بر دو اصل بودهاست که همین باعث شکلگیری مذهب دو بُنی شدهاست. این نظام برای گسترش پیام خود از اصلاحات زرتشتی استفاده مینمود؛ و همین امر باعث گسترش این دین در قرن ۳ میلادی شد. نکتهای که باعث موفقیت امانی در گسترش آیین وی شد این بود که وی در بابل میزیست که در این مکان افراد با ادیان و خدایان مختلف در کنار یکدیگر میزیستند؛ که در این راستا توانست دین دو بنی خود را به همراه اصطلاحات و مفاهیم و واژههای محلی نفوذپذیرتر کند. همچنین او دبیرانی را استخدام نمود که علاوه بر ترویج دین او، به تحریر کتب دینی به زبانهای ویژه میپرداختند. به عنوان مثال او یکی از کتابهای خود را به زبان پارسی تدوین نمود و نام آن را شاپورگان نامید آن را به شاپور تقدیم نمود. دلیل جهانی شدن دین او هم این بود که او خود را ادامه دهنده و تأیید کننده پیامبران دیگر میدانست و تمام عقاید خود را وابسته به دین مسیحیان و زرتشتیان، بوداییان، منداییان، نظام گنوسی ابن دیصان، مرقیون میدانست؛ و سرانجام در زمان پادشاهی بهرام یکم، با مخالفت کرتیر موبد موبدان روبه رو شد و توسط پادشاه زندانی شد و سپس کشته شد.