الاسفل

دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
سفل (۱۰ بار)
(به ضمّ س) پائینی، پستی سافل:. بالای آن را پائین آن گردانیم یعنی زیر و رو کردیم. اسفل: پائین‏تر. سفلی مؤنث اسفل است. *. نا گفته نماند در قرآن کریم هر جا اسم تفضیل به جمع اضافه شده مضاف الیه و با الف و لام نظیر، و غیره ولی در این آیه سافلین بدون لام است. بعضی گفته‏اند آن نظیر اعلی علّیین است. ولی علّیین مفرد است نه جمع. در کشاف گوید: عبداللّ آن را اسفل السافلین خوانده است. به هر حال معنی آیه چنین است: سپس او را به پائین‏تر پائین‏ها برگردانیم بعید است مراد از اسفل سافلین پیری و نظیر آن باشد بلکه به احنمال قوی مراد انسانی است که قوای شهوانی بر او مسلّط شده و چنین شده،،،،. اینها مقام اسفل سافل انسانیّت است آن گاه به وسیله هدایت فطری و تربیت پیامبران پیش رفته «لا تُلْهیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللّهِ یَبیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداًوَ قِیاماً» و غیره شده است باقی مطلب را در «تین» و «انسان» مطالعه کنید.

جمله سازی با الاسفل

در قرآن از عذاب منافقين با تعابير عذاب مقيم (204) ( عذاب پايدار ) عذاباليم (205) ( عذاب دردناك ) و عذاب عظيم (206) ( عذاب عظيم ) يادشده است و جايگاه آنان نيز با عناوينى چون بئس المصير ( جايگاه بد ) و فىالدرك الاسفل من النار (207) ( طبقه زيرين جهنم ) توصيف شده است. در كيفيت حشرمنافقان نيز آمده است كه امام صادق عليه السلام فرمودند:
182) من عظم صاحب الدنيا واحبه طمعا فى دنياه سخط الله عليه و كان فى درجتهمع قارون فى التابوت الاسفل من النار، مكاسب،ص 54.
و من عظم صاحب دنيا و احبه لطمع دنياه سخط الله عليه و كان فى درجه مع قارون فىالتابوت الاسفل من النار.
(يا كميل ان كم تحب اخاك فلست اخاه، ان المومن منقال بقولنا، فمن تخلف عنه قصر عنا و من قصر عنا لم بلحق بنا و من لم يكن معنا ففىالدرك الاسفل من النار).
در برخى آيات نيز احكام ويژه منافقان آمده، مانند اين كه آنان از كافران بدترند: (انالمنافقين فى الدرك الاسفل من النار) (626) و سر آن زيانبارتر بودن منافق از كافرو مشرك است، چنانكه بعدا معلوم مى شود.