استراتژیک

رمز موفقیت هر پروژه‌ای در داشتن یک استراتژی مناسب نهفته است. ویکی‌پدیا به‌عنوان یک پروژه بزرگ، خود شامل پروژه‌های متعددی است. به‌عنوان مثال، فرآیند حذف مطالب از طریق نظرخواهی، به‌طور واقعی یک پروژه محسوب می‌شود. ویکی‌پروژه‌ها نیز که نامشان گویای ماهیتشان است، پروژه‌هایی مستقل هستند. حتی گاهی کاربران ویکی‌پدیا برای خود اهداف مشخصی تعیین می‌کنند و برای دستیابی به آن‌ها، تلاش می‌کنند استراتژی مناسبی طراحی کنند؛ اهدافی مانند مدیر شدن، عضویت در هیئت نظارت، دستیابی به تعداد معینی مقاله، یا ارتقاء مقالات به سطح برگزیدگی و غیره. استراتژی یا راهبرد به معنای تعیین اهداف و طراحی برنامه‌ای برای دستیابی به آن‌هاست. با این حال، هر کسی می‌تواند اهدافی را روی کاغذ بنویسد و برنامه‌هایی برای رسیدن به آن اهداف تدوین کند؛ استراتژی تنها مجموعه‌ای از تصمیمات نیست، بلکه شامل تصمیماتی است که به طور هماهنگ با یکدیگر عمل می‌کنند. نکته مهم‌تر این است که استراتژی فقط به انتخاب چه کار کنیم محدود نمی‌شود، بلکه بخش اساسی آن شامل تصمیم‌گیری درباره «چه کار نکنیم» نیز می‌باشد. در واقع، استراتژی هنر نه گفتن است. چه به عنوان یک فرد و چه به عنوان یک سازمان، نمی‌توانید همه‌چیز برای همه باشید. انتخاب اینکه کدام نیازهای دیگران را نادیده می‌گیرید، نشان‌دهنده راهبرد شما برای دستیابی به اهدافتان است. حتی اگر به خواسته‌های تمامی کاربران با کمال میل پاسخ دهید، باز هم نمی‌توانید همه آن‌ها را راضی نگه دارید. در واقع، هدف شما به عنوان یک فرد یا نهاد نباید این باشد که تمام توان خود را برای کمک به همه به کار بگیرید. اگر چنین هدفی دارید، به نوعی دچار ضعف استراتژیک هستید. داشتن اهداف خوب و متعالی، یکی از ارکان مهم موفقیت در زندگی است و این موضوع در مورد زندگی ویکیایی نیز صدق می‌کند. اما صرف داشتن یک هدف خوب به تنهایی نمی‌تواند به نتایج مثبت منجر شود. برای دستیابی به نتایج مطلوب، نیاز به یک استراتژی مؤثر دارید.

فرهنگ عمید

= سوق الجیشی

فرهنگ فارسی

سوق الجیشی، منصوب ومربوط به لشکرکشی
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم