متقین

واژه متقین در زبان فارسی به معنای ایمان‌داران یا مؤمنان است. این واژه به طور خاص به افرادی اشاره دارد که به اصول و اعتقادات دینی خود پایبندند و در زندگی خود به آن‌ها عمل می‌کنند.

ریشه لغوی

واژه متقین از ریشه تقوا مشتق شده است. تقوا به معنای پرهیز از گناه و رعایت دستورات الهی است و به نوعی به معنای حفظ خود از اعمالی است که ممکن است به ضرر روح و اخلاق انسان باشد. در فرهنگ اسلامی، تقوا به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم مؤمنان شناخته می‌شود و به افراد توصیه می‌شود که در تمامی جنبه‌های زندگی خود، از جمله رفتار با دیگران و ارتباط با خداوند، تقوا را مد نظر قرار دهند.

کاربرد

این واژه به ویژه در متون دینی و مذهبی، از جمله قرآن کریم، به کار می‌رود و به کسانی اشاره دارد که با ایمان و اعتقاد راسخ به اصول دینی زندگی می‌کنند. در قرآن، خداوند متقین را افرادی توصیف می‌کند که در برابر چالش‌ها و وسوسه‌های زندگی ایستادگی می‌کنند و به اصول اخلاقی پایبند هستند. این واژه همچنین در ادبیات مذهبی و خطبه‌ها، به عنوان صفتی برای توصیف مؤمنان و پرهیزگاران به کار می‌رود و به ویژگی‌های مثبت آن‌ها اشاره دارد.

لغت نامه دهخدا

متقین. [ م ُت ْ ت َ ] ( ع ص، اِ ) جمع عربی متقی در حالت نصبی و جری. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ): 
از صادقین و فا طلب از قانتین ادب 
وز متقین حیا وز مستغفرین بیان.خاقانی.چون چنین خواهی خدا خواهد چنین 
میدهد حق آرزوی متقین.مولوی.و رجوع به متقی شود.
متقین. [ م ُ ت َ ق َی ْ ی ِ ] ( ع ص ) آراسته شونده و آراسته. ( آنندراج ) ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). آراسته وزینت داده شده. ( ناظم الاطباء ) ( از فرهنگ جانسون ).

فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع متقی در حالت نصبی و جری ( در فارسی مراعات این قاعده نکنند ).

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] متقین به کسانی گفته می شود که دارای ملکه تقوا باشند. که در قرآن کریم و روایات ما، از متقین بسیار یاد شده است و صفاتی برای آنها بیان گردیده است.
در قرآن کریم برای متقیان، ویژگی ها و اوصافی ذکر گردیده که در اینجا بدان پرداخته می شود:
← ایمان به غیب، معاد، ملائکه، انبیاء و کتب اسمانی
۱. ↑ بقره/سوره۲، آیه۱۷۷. 
دائرة المعارف قرآن کریم، برگرفته از مقاله تقوا. 

جملاتی از کلمه متقین

برکات در اسلام از نظر علمای بزرگ اسلام دو جنبه دارد. نعمت‌ها از سوی خداوند به عنوان آزمایشی برای بشریت داده می‌شود. علمای اسلام ترس از گمراه شدن تدریجی بخاطر نعمت‌ها را از صفات متقین می‌دانند و نترسیدن از آن را از صفات غیر مؤمنین می‌داند. نعمت‌ها در صورتی می‌توانند مایهٔ موفقیت در زندگی اخروی باشند که انسان به خاطر آنها شکر خدا را داشته باشد و همان نعمت‌ها در زندگی اخروی نیز می‌تواند منبعی برای عذاب باشند اگر که انسان دائماً به خاطر آنها خدا را شاکر نباشد.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم