نسل نخست همچنان بر خوی خشونت و توحش بادیهنشینی (مانند تنگی معیشت و دلاوری و شکار و اشتراک در فرمانروایی) استوار است و، بههمین علت، شدت عصبیت در میان آنان همچنان محفوظ میماند. از همینرو، دم شمشیرشان بُرنده و جانبشان شکوهمند و مایهی بیم دشمن است و مردم مغلوب و فرمانبر آنانند.
نسلکشی یزیدیان، پیروان یکی از قدیمیترین مذاهب خاورمیانه، نمادی دیگر از توحش حکومت او بود. در اوت ۲۰۱۴ هزاران مرد ایزدی در سرزمین اجدادیشان در کوههای شنگال عراق قتلعام شدند و زنانشان یا کشته شدند یا به عنوان بردهٔ جنسی به اسیری برده شدند. داعشیها به بردگی بردن زنان و دختران اسیر شده را احیای سُنت و این افراد را «غنائمی از مشرکان شکستخورده در جنگ» بهشمار میآوردند.
مهدی اخوان ثالث، در پاورقیِ خود در سرودهٔ ارغنون، با نشان دادنِ بیزاری از حاجی فیروز، آن را «بقایای نفرتانگیز عهد توحش و بردهداری» نامیدهاست.
فیلم روایتگر انقراض تمدن مایا است و به زبان غیر انگلیسی ساخته شدهاست. کیفیت پوشش و زندگی مردم مایا به سبک انسانهای اولیه به تصویر کشیده شدهاست و توحش مردم و بیگانگی فیلم از مظاهر مدرنیته گواه بر این مدعاست.
از دیدگاه تاریخی، قنطورس یا سنتاروس نام یکی از اقوام یونان قدیم است که در کوهستانهای اطراف کوهستان پلیون زندگی میکردند و هنر یونان آنان را به صورت نیم انسان و نیم اسب نشان میداد، این تصور یا به دلیل این بودهاست که ایشان سرشتی توحش آمیز داشتهاند یا از آن رو که در سوارکاری مهارت بسیار داشته و سخت توانا بودند بهصورتی که اسب و سوار بهصورت حیوانی واحد تصور میشدند.