سکوت به معنای عدم وجود صداهای قابل شنیدن یا حضور صداهایی با شدت بسیار کم است. این واژه بهطور نمادین میتواند به هر نوع فقدان ارتباط یا شنوایی در رسانههایی فراتر از گفتار یا موسیقی اشاره کند. در واقع، میتواند نمایانگر لحظاتی باشد که در آنها هیچ صدایی وجود ندارد و یا صداها به قدری ضعیف و نامشخص هستند که قابل درک نیستند. همچنین در دنیای امروز میتواند به معنای نبود ارتباطات مؤثر و معنادار بین افراد یا در رسانهها و فضاهای مختلف باشد. این مفهوم به ما یادآوری میکند که گاهی اوقات، فقدان صدا و گفتوگو میتواند بهطور عمیقتری از خود صداها بیانگر احساسات و وضعیتها باشد.
سکوت
لغت نامه دهخدا
سکوت. [ س َ ] ( ع ص ) بسیار خاموش. ( آنندراج ) ( منتهی الارب )
سکوت. [ س ُ ] ( ع مص ) خاموش شدن. ( ترجمان القرآن ترتیب عادل بن علی ص 58 ). خاموشی. ( آنندراج ) ( دهار ) ( غیاث ). با توانایی به سخن گفتن، ترک آن کردن. ( تعریفات )
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
۲. (اسم ) (موسیقی ) بخشی از یک میزان که ساز نواخته نمی شود یا خواننده نمی خواند ولی زمان آن رعایت می شود.
فرهنگ فارسی
۱ - ( مصدر ) خاموش شدن ساکت گشتن. ۲ - ( اسم ) خاموشی. ۳ - همان طور که برای کشیدن نوتها علامات مخصوصی از قبیل گرد سفید سیاه و غیره وجود دارد برای قطع کردن صداها نیز علایم مخصوصی موجود است که سکوت نامیده میشود. عده سکوتها مساوی عده شکل نوتهاست.
اول اسم محلی که یعقوب بعد از مفارقت عیسو در آنجا رفته و در آنجا برای خود بنا نهاد و سایبانها برای مواشی خود قرار داد.
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] سکوت و خاموشی «صمت» در فرهنگ اسلامی اهمیت بسیاری دارد، و نکته های دقیق و ظریفی در روایات اسلامی درباره آن بیان شده، و آثار و ثمرات آن با تعبیرات جالبی ذکر شده است. همچنین دارای احکام فقهی می باشد.
نعمت زبان و بیان از ویژگی خاصی برخوردار است، لکن از این نکته نیز نباید غفلت کرد که زبان دارای دو بُعد مثبت و منفی است و نمی توان گفت چون زبان نعمت عظمای الهی است پس باید هر چه بیشتر آن را به کار انداخت و بدون حساب هر سخنی را بر زبان جاری ساخت بلکه باید در موارد ضروری و مفید از آن بهره برداری کرد.
سخن، بهترین عبادت و زشت ترین معصیت
حضرت علی (علیه السّلام) فرمود:... و در میان عبادات و طاعاتی که از اعضاء و جوارح انسان سرمی زند عبادتی کم زحمت تر و کم مؤنه تر و در عین حال گران بهاتر نزد خدا از سخن وجود ندارد البته در صورتی که کلام برای رضای خدا و به قصد بیان رحمت و گسترش نعمت های او باشد، زیرا بر همه مشهود است که خداوند میان خود و پیامبرانش جهت کشف اسرار و بیان حقایق و اظهار علوم پنهانی خود چیزی را جز کلام واسطه قرار نداده و وحی و تفهیم مطالب به وسیله کلام صورت گرفته است، چنانکه میان پیامبران و مردم نیز وسیله ای جز سخن برای ابلاغ رسالت وجود ندارد. از اینجا روشن می شود که سخن بهترین وسیله و ظریف ترین عبادت است و همچنین هیچ گناهی نزد خداوند سنگین تر و به کیفر نزدیک تر و پیش مردم نکوهیده تر و ناراحت کننده تر از سخن نیست.