اهورا

در آئین زرتشتی، اهورا به معنای آفریدگار نیکی‌ها و دادار است. او به عنوان خالق و پروردگار جهان و همه موجودات در نظر گرفته می‌شود.

ویژگی‌ها

آفریننده و داور: اهورا به عنوان آفریننده و داور همه چیزهای مادی و معنوی شناخته می‌شود. او به باور زرتشتیان، مسئولیت ایجاد تعادل و نظم در جهان را بر عهده دارد. این ویژگی نشان‌دهنده قدرت و عظمت او به عنوان یک موجود الهی است که نه تنها خالق جهان است، بلکه نظارت و هدایت آن را نیز بر عهده دارد.

روشنی و تاریکی: او خالق نور و تاریکی است و به عنوان نماد نیکی و روشنی در برابر اهریمن (نماد شر) قرار دارد. این دو مفهوم در دین زرتشتی به عنوان دو نیروی متضاد در نظر گرفته می‌شوند. او به عنوان مظهر نیکی و خیر، همواره در تلاش است تا تاریکی و شر را شکست دهد و نور را در جهان گسترش دهد.

نظم هستی: اهورا به عنوان برقرارکننده نظم هستی و نماینده اصول اخلاقی و نیکی در جهان شناخته می‌شود. این ویژگی به معنای آن است که او نه تنها خالق است، بلکه به عنوان یک ناظر و داور، مسئولیت حفظ نظم و تعادل در جهان را نیز بر عهده دارد. اصول اخلاقی که او نمایندگی می‌کند، شامل راست‌گویی، نیکی و عدالت است که پیروان او را به انجام اعمال نیک و دوری از شر تشویق می‌کند.

پرستش و عبادت

پیروان دین زرتشتی به نام مزدیسنان، اهورا را می‌پرستند و او را به عنوان خالق و ناظر بر اعمال انسان‌ها می‌شناسند. مراسم و عبادات مختلفی به منظور احترام و پرستش او در این دین برگزار می‌شود.

لغت نامه دهخدا

اهورا. [ اَ ] ( اِ ) بلغت اوستا وجود مطلق و هستی بخش و اهورامزدا. هستی بخش بی همتا و خلاق عالم را گویند. ( ناظم الاطباء ). رجوع به مزدیسنا و فهرست لغات اوستایی آن شود.

فرهنگ فارسی

بلغت اوستا وجود مطلق و هستی بخش و اهورا مزدا.

فرهنگ اسم ها

اسم: اهورا (پسر) (فارسی، اوستایی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: ahurā) (فارسی: اهورا) (انگلیسی: ahura)
معنی: وجود مطلق و هستی بخش، بی همتا، به لغت اوستا وجود مطلق و هستی بخش اهورا مزدا هستی بخش بی همتا و خالق عالم را گویند، اهورامزدا، در فرهنگ ایران باستان، خداوند

ویکی واژه

مرتبط با اهورامزدا، که به واژه خدا تشبیه شده اما جای تردید است. اهورا ممکن است به دو بخش اَ - هورا قابل تجزیه باشد، که «اَ» نشانه تعجب و هورا نشانه تشویق در حالت هیجان زدگی است.

جملاتی از کلمه اهورا

داریوش در سنگ نوشته‌های مفصل خود برای نمونه در سنگ‌نوشته بیستون، تنها نام اهورامزدا را به عنوان «بزرگ‌ترین خدایان» ذکر کرده و نام اهورامزدا در بیستون ۶۹ بار آمده‌است داریوش ۳۴ بار ادعا می‌کند که تحت حمایت اهورامزدا قرار دارد. داریوش ادعا نکرده‌است که تنها خدای موجود اهورامزدا است. داریوش نامی از انگره‌مینو رقیب بزرگ اهورامزدا نیز نبرده‌است.
ایزد آسمان آسمان نخستین آفریده‌ی اهورامزدا پیش از جهان مادی است. آسمان در اوستا ستوده شده است و آفرینش دیگر پدیده‌ها با آسمان در پیوند است. به این معنی که اهورامزدا از گوهر آسمان آب و از آب زمین را آفرید. و به یاری آسمان شادی را آفرید.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم