زیارت در قران

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] زیارت در قرآن. از آن جا که زیارت ، شریعه ورود به دریای ولایت، و ظهور تمسک و نمود اعتصام به مستمسک امامت است، و با توجه به این نکته که توصیه های قرآنی به اعتصام و تمسک به حبل الهی از طریق زیارت تحقق می یابد، شایسته است در حد گذرا و مختصر به برخی از آیاتی که بر این ارتباط تاکید دارد، اشاره کنیم.
خدای سبحان در قرآن کریم از سه طریق عمده هدایت گری می کند و راه پیوند و قرب به اولیای الهی را توصیه می کند:یکم: بیان جایگاه و موقعیت والای آنان در نظام تکوینی و عالم تشریع و نیز برشماری اوصاف و کمالات شایسته و خصایص زنده، کامل و مؤثر آنها در نظام بشری، و عصمت و مصونیت آنان از هر نوع رجس و رجز مادی و معنوی. چنین کمالاتی به دلالت التزامی لزوم تبعیت و اطاعت و محبت و مودت نسبت به آنها را به همراه دارد.دوم: پرهیز دادن از اعراض و دوری از آنها که موجب انحطاط و سقوط بوده و حرمان ازکمالات انسانی و الهی است. با این گونه بیان راه هرگونه گسست و سهل انگاری در مقابل عترت طاهره (علیهم السّلام) را می بندد، بلکه همه ی آن راه ها را اعوجاج و انحراف می داند.سوم: آیاتی مستقل، صریح و روشن در جهت همراهی، مصاحبت و بلکه مسئولیت در مقابل اهل بیت (علیهم السّلام) که با عبارات مختلف این معنا را تذکر می دهد. به نمونه هایی از این آیات اشاره می کنیم:
← همراهی با اوصیا
در زیارت شب و روز عرفه آمده که هدف از زیارت آن است که معیت و همراهی دنیا و آخرت را از شما مسئلت کنم: «اسال الله بالشان الذی لک عنده و بالمحل الذی لک لدیه ان یصلی علی محمد و آل محمد و ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الآخرة بمنه و جوده و کرمه.» اساسا بهره انسان در زیارت همین همراهی و مرافقت است.در زیارت عسکریین امام هادی (علیه السّلام) و امام عسکری (علیه السّلام) نیز می خوانیم:«اسال الله ربی و ربکما ان یجعل حظی من زیارتکما الصلاة علی محمد و اهل بیته و ان یرزقنی مرافقتکما فی الجنان مع آبائکما الصالحین». از همین رهگذر زیارت نقش مهم و اساسی خود را در فراهم آوردن زمینة مصاحبت و همراهی تام دارد.یکی از بهترین و مؤثرترین آثار زیارت همانند پذیرش و تایید افکار و آرمان های مزور است. اگر انسان بر مبنای بیانات اعتقادی و روایاتی همانند آنچه جابر بن عبدالله انصاری ، اولین زایر حرم حسینی از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) بیان داشته این معنا را بیابد که زیارت نماد هم فکری و هم دلی است و کسی که به زیارت می رود خود را از نظر اعتقادی، اخلاقی و رفتاری با مزور هماهنگ ساخته و نیت همراهی همه جانبه را دارد و خود نیز به این گرایش مایل و امیدوار است. اینجاست که موفق به کسب همراهی و مصاحبت شده و آیه ی «و کونوا مع الصادقین» را تحقق بخشیده است. با توجه به حدیث جابر این نکته روشن تر می شود.
← حدیث جابر
۲. حل مشکلات علمی و اخلاقی و بیرون آمدن از ورطه ی ضلالت و جهالت تنها در سایه ی ارتباط و اتصال علمی با آشنایان و عالمان حقیقی دین، یعنی اهل بیت (علیهم السّلام) ممکن و میسور است و بدون ارتباط و سئوال و پرسش از آنها نه علمی ایجاد می شود و نه هدایتی ممکن است؛ از این رو خدای سبحان به صورت صریح و آشکار توصیه می کند: «فسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون»؛ «پس اگر نمی دانید از دانایان کتاب های آسمانی جویا شوید.» در دو سوره ی مستقل تاکید شده که از اهل ذکر سئوال کنید. هدف از سئوال رهیدن از جهل و ظلم و مشکلات فکری، روحی، اخلاقی و عملی در مسائل فردی و اجتماعی است و مناسب ترین بستر برای آن زیارت است؛ چه در حال حضور اولیای الهی و چه در حال غیبت و ممات آنان.
اهل ذکر
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال درخت فال درخت فال تخمین زمان فال تخمین زمان فال پی ام سی فال پی ام سی فال میلادی فال میلادی