اموزش علوم قران

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] آموزش علوم قرآن. آموزش علوم قرآن ترجمه التمهید فی علوم القرآن محمد هادی معرفت به قلم ابومحمد وکیلی است.
کتاب پیرامون یکی از موضوعات علوم قرآن یعنی مسالۀ محکم و متشابه نوشته شده است، مؤلف که از قرآن پژوهان معاصر می باشد در این کتاب مسالۀ محکم و متشابه را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده است.وی در بخش اول کتاب محکم و متشابه و حقیقت تاویل را مورد بررسی قرار داده است و از آنجا که مهمترین بحث در این موضوع، بحث جبر و آیات مربوطه است که مورد استناد اشاعره قرار گرفته، بدین مناسبت این آیات را ذکر و پاسخ آنها را می دهد.در ادامه به بررسی سوره ها پرداخته که آیات متشابه در آنها کدام است و تعداد این آیات چقدر است، وی در بخشی دیگر از کتاب مسالۀ عصمت انبیاء را مطرح نموده و آیاتی که برخی از گروهها به ظاهر آنها تمسک کرده اند و گفته اند که پیامبران دچار خطاء و لغزش می شوند را ذکر و پاسخ آنها را می دهد.
با توجه به اینکه این کتاب مسالۀ محکم و متشابه را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داده است منبع بسیار خوبی برای محققین می تواند قرار گیرد.
اصل کتاب از طرف مؤلف دربارۀ مسالۀ محکم و متشابه می باشد که توسط مترجم به صورت درس تنظیم شده است که مجموعا 42 درس را تشکیل می دهد و فهرست برخی از مطالب آن به قرار زیر است
احکام و تشابه/آیا در قرآن متشابه وجود دارد/ حقیقت تاویل/آیا جز خدا کسی تاویل قرآن را می داند/تاویل آیات مورد استشهاد اشعری/تنزیه خدا از نظر امامان و متکلمان شیعه/آیات مورد استناد اشاعره و پاسخ آنها/آیات مورد تمسک مشبهه و اشاعره و معنی درست آنها/حلّ شبهه های جبر گرایان/آیات متشابه در سوره های قرآن/ ختم و طبع در قرآن/قضا و قدر/سعادت و شقاوت/ احباط، تکفیر و موازنه/عصمت و تنزیه پیامبران/خاتم پیامبران
[ویکی فقه] آموزش علوم قرآن (کتاب). کتاب آموزش علوم قرآن یا ترجمه التمهید فی علوم القرآن (جلد ۳) مؤلف: محمد هادی معرفت ترجمه: ابو محمد وکیلی می باشد.
کتاب پیرامون یکی از موضوعات علوم قرآن یعنی مساله محکم و متشابه نوشته شده است، مؤلف که از قرآن پژوهان معاصر می باشد در این کتاب مساله محکم و متشابه را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده است. وی در بخش اول کتاب محکم و متشابه و حقیقت تاویل را مورد بررسی قرار داده است و از آنجا که مهمترین بحث در این موضوع، بحث جبر و آیات مربوطه است که مورد استناد اشاعره قرار گرفته، بدین مناسبت این آیات را ذکر و پاسخ آنها را می دهد. در ادامه به بررسی سوره ها پرداخته که آیات متشابه در آنها کدام است و تعداد این آیات چقدر است، وی در بخشی دیگر از کتاب مساله عصمت انبیاء را مطرح نموده و آیاتی که برخی از گروهها به ظاهر آنها تمسک کرده اند و گفته اند که پیامبران دچار خطاء و لغزش می شوند را ذکر و پاسخ آنها را می دهد. با توجه به اینکه این کتاب مساله محکم و متشابه را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داده است منبع بسیار خوبی برای محققین می تواند قرار گیرد.
آموزش علوم قرآن، محمد هادی معرفت، ج۱، ص۲۱.
اصل کتاب از طرف مؤلف درباره مساله محکم و متشابه می باشد که توسط مترجم به صورت درس تنظیم شده است که مجموعا ۴۲ درس را تشکیل می دهد و فهرست برخی از مطالب آن به قرار زیر است احکام و تشابه/ آیا در قرآن متشابه وجود دارد/ حقیقت تاویل/ آیا جز خدا کسی تاویل قرآن را می داند/ تاویل آیات مورد استشهاد اشعری/ تنزیه خدا از نظر امامان و متکلمان شیعه/ آیات مورد استناد اشاعره و پاسخ آنها/ آیات مورد تمسک مشبهه و اشاعره و معنی درست آنها/ حل شبهه های جبر گرایان/ آیات متشابه در سوره های قرآن/ ختم و طبع در قرآن/ قضا و قدر/سعادت و شقاوت/احباط، تکفیر و موازنه/ عصمت و تنزیه پیامبران/خاتم پیامبران
ویژگی ها
۱- مطالب به صورت درس تنظیم شده است. ۲- در پایان هر درس پرسش وجود دارد که مطالب مهم را جهت یادگیری بصورت سؤال در آورده است. ۳- درس نود و هفتم: در این درس دو واژه محکم و متشابه را تعریف نموده، نسبت بین آن دو را که عموم و خصوص من وجه است توضیح می دهد ۴- درس نود و هشتم: در این درس این سئوال را مطرح نموده که آیا در قرآن آیات متشابه وجود دارد یا خیر؟ توضیح می دهند که در قرآن متشابه وجود دارد ولی تعداد آیات آن اندک می باشد ۵- درس صد و هفدهم. در این درس شبهه های جبر گرایان را که از ظاهر برخی از آیات استفاده کرده اند را مطرح و آنگاه پاسخ آنها را می دهد. ۶- درس نود و نهم: در این درس مساله تاویل را مطرح و پس از بیان معنا و حقیقت آن، کاربرد آن را ذکر کرده است. ۷- درس صد و دوازدهم: آیات مورد تمسک مشبهه و اشاعره، در این درس مورد بررسی قرار گرفته و پاسخ آنها داده شده است ۸- درس صد و سی و ششم: در این درس پیرامون عصمت انبیاء سخن می گوید و اشکالات انتساب گناه به آنان را با توجه به برخی آیات
نسخه شناسی
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم