دانشنامه اسلامی
کتاب مشتمل بر مقدمه مترجم و نویسنده، هفت فصل و یک خاتمه است. نویسنده، بعد از بررسی مفصل زندگانی علامه حلی و اتفاقات مختلفی که در طول حیات ایشان به وقوع پیوسته است به بررسی نظریه های کلامی علامه پرداخته و مقایسه ای بین نظریات کلامی امامیه و معتزله انجام داده است.
قبل از بررسی محتوای کتاب یادآوری این نکته ضروری به نظر می رسد که زابینه اشمیتکه با موشکافی خاصی کتاب های علامه را مورد بررسی قرار داده است. به عبارتی دقیق تر، وی نسبت به هر یک از تألیفات علامه، کتاب شناسی آن را -گرچه به شکل مختصر- انجام داده است؛ ازاین رو خواننده بعد از به پایان رساندن مطالعه کتاب، علاوه بر آشنا شدن با مراحل مختلف زندگی علامه حلی، مجموعه ای از اطلاعات ارزشمند درباره کتاب ها و تألیفات علامه را به دست خواهد آورد.
نویسنده در فصل دوم کتاب به معرفی آثار علامه حلی می پردازد. نویسنده آثار علامه را در یازده دسته بندی کرده است: آثار کلامی، فلسفی، منطقی، فقهی، اصول فقه، علم رجال، صرف و نحو، آثار عرفانی، تفسیر و حدیث. در انتهای این بخش فهرست الفبایی آثار علامه تحت عنوان ضمیمه آمده است (متن کتاب، ص 50-114).
مبحث عدل، در فصل سوم این کتاب آمده است. نویسنده از زوایای مختلفی دیدگاه علامه را مورد بررسی و تحقیق قرار داده است. زابینه اشمیتکه در این مسأله، نظر علامه حلی و فخر رازی را در مورد ماهیت عدل خداوند اینگونه بیان می دارد:علامه حلی و رازی به دلیل اختلاف نظرشان درباره ماهیت ارزش های اخلاقی و رابطه خداوند با این ارزش ها در باب نسبت خداوند با آفریدگانش پیرو نظر واحدی نبودند. علامه معتقد بود معیارهای ذاتی اخلاقی از نظر خداوند و بنده، مفهومی یکسان دارد؛ بنابراین عدل خداوند را باید با همین معیارها سنجید. ازاین رو خداوند را به عادلی تعریف می کند که نه مرتکب شرّ می شود و نه در تکالیف خود- که فقط به قصد خیر محض و سود رساندن به غیر انجام می دهد- قصور می ورزد؛ و یا به بیان علامه، به داعی حکمت (داعی الحکمة) عمل می کند (همان، ص 120).