دانشنامه اسلامی
کتاب با مقدمه نویسنده آغاز و مطالب در پنج بخش، تنظیم شده است.
نویسنده ابتدا به بررسی زمینه های پرورش شخصیت آدمی و عوامل کاربردی در احیای کرامت نفس پرداخته، ضمن بحث از مفاهیم بنیادی نظریه اسلام درباره انسان، به تشریح و توضیح کرامت ذاتی انسان و نقش آن در تعلیم و تربیت و شخصیت وی پرداخته و در پایان، راه های دست یابی به کرامت انسان را مورد بحث و بررسی قرار داده است.
در مقدمه کتاب تحول بینش فراگیر، در پرتو تحول بینش مربی دانسته شده است. نویسنده معتقد است هدف از تعلیم و تربیت در فرهنگ اسلامی، شکوفایی تامّ و تمام استعدادها و خلاقیت ها در جهت رشد شخصیت و تجلی عزت نفس در ابعاد علمی و عرفانی در راه نیل به کمال و تبدیل شدن به یک انسان کامل است؛ بنابراین، در نظام آموزشی کشور، هر فردی حق دارد آنچه را که لازمه بنا کردن یک سازمان ذهنی فعال برای درک و احساس مسؤولیت و تبلور ایمان که زاییده یک وجدان آگاه و بیدار است، کسب نماید.
در بخش اول کتاب، زمینه های پرورش شخصیت فراگیر، بحث و بررسی شده است. به باور نویسنده، فضای فرهنگی ما باید فرصت بیشتری به کودکان و نوجوانان بدهد تا با درون سازی ارزش های فرهنگی و مذهبی به درک و رعایت تقوا و خویشن داری برسند و عنان عزم و اراده را در جهت کسب تجارب بیشتر در کنترل رفتار، کردار و گفتار خویش به دست گیرند.