خردورزی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تعقل در مفهوم کلی، هر گونه دانستن را «خردورزی» یا «تعقل» گویند. دانستنی گاه از راه تدبر و تامل به دست می آید و گاه از گذر تتبع و تحصل. از این رو، معنای مقابل آن، جهل و نادانی است. اسلام ، خرد را نیرویی نورانی می داند که انسان را به تکامل مادی و معنوی راه می نماید.
ارج و قدر تعقل و تدبر در اسلام چنان است که عقل را «پیامبر باطنی» خوانده و کنار پیامبران ظاهری جای داده است. در نظرگاه اسلام اگر خردورزی پیش زمینه رفتار و کردار انسان شود، او را در مسیر رشد و تعالی قرار می دهد. بدین سان، آموزه های اسلامی- برخلاف آموزه های ادیان دیگر- راه شکوفایی و بالندگی پیروان خویش را در پیروی از عقل می داند. قرآن می فرماید: «بشارت بر بندگانی که گفته های گوناگون را می شنوند و نیکوترینشان را برمی گزینند.آنان همان کسانی اند که خداوند راهشان نموده است؛ (زیرا) آنان صاحبان خردند.» این پای فشاری بر خردگرایی چنین بر زبان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم آمده است:«من از نداری و تنگدستی بر امت خویش نمی ترسم. از این می ترسم که کژاندیشی و بی تدبیری کنند.» از میان مذاهب اسلامی، تشیع بیشتر بر خردورزی اهتمام دارد. در روایتی از امام علی علیه السّلام درباره خردورزی آمده است:«خداوند در سرشت فرشتگان ، خرد برنهاد بی شهوت، و در سرشت حیوانات، شهوت نهاد بی خرد، و در سرشت آدمیان هم شهوت نهاد و هم خرد. پس هر کس خرد بر شهوتش غالب آید، از فرشتگان برتر است، و هر کس شهوت بر خردش پیروز شود، از حیوانات فروتر است.»
دلایل تشیع برای خردورزی
از آیات قرآنی و روایات شیعی بر می آید که گاه موانعی پیش راه خردورزی قد بلند می کنند و انسان را از این نعمت بس بزرگ، بی نصیب می سازند. مهمترین آنها عبارتند از: خواهش های نفسانی ؛ عادات و سنت های نادرست ؛ خود پسندی و بی نیاز پنداشتن خویش از عقل ؛ همنشینی با نادانان و روی گردانی از خردمندان.
عوامل رشد خردورزی
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال تاروت فال تاروت فال چوب فال چوب فال فنجان فال فنجان فال احساس فال احساس