خلاصه الایجاز فی المتعه

خلاصۀ الإیجاز فی المتعة، اثر شیخ مفید، به موضوع اثبات مشروعیت ازدواج موقت، شرایط و فضایل آن می‌پردازد. مسئلۀ ازدواج موقت و جواز یا حرمت آن، از مسائل مهم و مورد بحث در تاریخ اسلام، به‌ویژه پس از دوران خلیفۀ دوم بوده و تاکنون مناظرات فراوانی را برانگیخته است. این موضوع در کتب فقهی و روایی شیعه و سنی جایگاهی ویژه دارد و علمای امامیه تاکنون بیش از سی کتاب در باب جواز و حلیت آن تألیف کرده‌اند. نخستین نویسندگان در این زمینه از اصحاب ائمه(ع) مانند علی‌بن‌حسن فضال، ابن‌ابی‌عمیر، یونس‌بن‌عبدالرحمان و فضل‌بن‌شاذان بوده‌اند و فقها و محدثان بزرگ شیعه از جمله شیخ صدوق، سید مرتضی علم‌الهدی، شیخ انصاری، محقق حلی و شهید ثانی نیز آثاری در این موضوع پدید آورده‌اند.

شیخ مفید، بر اساس گزارش نجاشی، سه کتاب با عنوان‌های النقض علی ابی‌عبدالله البصری فی کتابه فی المتعة، الموجز فی المتعة و مختصر المتعة در زمینۀ متعه نگاشته و علاوه بر آن، کتاب‌هایی چون احکام المتعة و رسالة فی المتعة نیز به او منسوب است. آنچه امروزه از آثار شیخ مفید در این موضوع باقی مانده، تنها بخشی از کتاب الموجز فی المتعة است که خلاصۀ آن با نام خلاصة الإیجاز در دسترس می‌باشد. بسیاری از علمای پس از شیخ، هنگام نقل اقوال و احادیث مربوط به متعه، به کتاب رسالة فی المتعة استناد کرده‌اند، اما در واقع منبع اصلی آن‌ها همان کتاب الموجز فی المتعة بوده است. انتساب کتاب خلاصة الإیجاز به عنوان مختصرِ کدام اثر، همواره مورد بحث بوده و با توجه به شواهد و قرائن، مشخص شده که این کتاب، در واقع خلاصۀ کتاب الموجز فی المتعة شیخ مفید است؛ چرا که سبک و سیاق عبارات آن با دیگر آثار شیخ مفید هماهنگی کامل دارد.

در مورد اینکه چه کسی کتاب الموجز فی المتعة را خلاصه کرده، دو احتمال مطرح شده است: نخست، شهید اول و دوم، شیخ علی‌بن‌عبدالعالی معروف به محقق کرکی. با این حال، قول دوم نزدیک‌تر به واقع به نظر می‌رسد. بنابراین، کتاب خلاصة الإیجاز خلاصۀ کتاب الموجز فی المتعة شیخ مفید است که توسط محقق کرکی تهیه شده و در برخی بخش‌ها نیز توضیحاتی به آن افزوده شده است. روش شیخ مفید در این کتاب، همچون دیگر آثارش، مبتنی بر استدلال و منطق است و در اثبات جواز متعه و ردّ دیدگاه مخالفان، به ذکر استدلال‌های محکم و متقن پرداخته است. ساختار کتاب حاضر در سه باب و یک خاتمه تنظیم شده است.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] خلاصة الایجاز فی المتعة (کتاب). خلاصة الایجاز فی المتعة، تالف شیخ مفید، محمد بن محمد بن نعمان عکبری بغدادی (۳۳۶- ۴۱۳ هجری) با موضوع اثبات مشروعیت ازدواج موقت و شرایط و فضایل آن است.
مسئله ازدواج موقت و جواز و حرمت آن از مسائل مهمی است که بعد از خلافت خلیفۀ دوم تا کنون بحث های فراوانی را متوجه خود نموده است. در کتب فقهی و روایی شیعه و سنی نیز، این بحث جایگاهی ویژه دارد و تا کنون بیش از ۳۰ عنوان کتاب از سوی علمای امامیه در جواز و حلیت آن نگاشته شده. اولین نویسندگان در این موضوع از اصحاب ائمه علیهم السّلام بوده اند، کسانی مانند علی بن حسن فضال، ابن ابی عمیر، یونس بن عبد الرحمان و فضل بن شاذان. بزرگترین و معروفترین فقها و محدثین شیعه نیز تالیفاتی در این زمینه دارند از جمله: شیخ صدوق، سید مرتضی علم الهدی، شیخ انصاری، محقق حلی، شهید ثانی و... از مؤلف نجاشی برای شیخ مفید سه کتاب در موضوع متعه نام برده که عبارتند از: ۱- النقض علی ابی عبدالله البصری کتابه فی المتعة ۲- الموجز فی المتعة ۳- مختصر المتعة همچنین کتاب های «احکام المتعة» و «رسالة فی المتعة» نیز برای شیخ ذکر شده، و اینها علاوه بر مباحثی است که در بسیاری از کتب شیخ پیرامون متعه و ازدواج موقت آمده است. کتاب حاضر از آثار شیخ مفید در متعه تنها قسمتی از کتاب «الموجز فی المتعة» موجود است و تلخیص آن با نام «خلاصة الایجاز» در دسترس می باشد. بسیاری از بزرگان نیز، که اقوال و احادیثی از شیخ نقل کرده و گفته اند از «رسالة فی المتعة» آن را نقل می کنند، منبع نقلشان در حقیقت همان کتاب «الموجز فی المتعة» می باشد. انتساب در اینکه کتاب «خلاصة الایجاز» مختصر چه کتابی است بحث هایی شده که با توجه به شواهد و قرائن موجود روشن می شود که این کتاب خلاصۀ کتاب «الموجز فی المتعة»، نوشتۀ شیخ مفید است. خصوصا که نوع و سیاق عبارات کتاب با دیگر کتب شیخ مفید هماهنگی کامل دارد. اما سؤال دیگر این است که چه کسی کتاب «الموجز فی المتعة» را خلاصه کرده؟ در اینجا دو احتمال هست: اول اینکه شهید اول آن را خلاصه کرده باشد. دوم اینکه شی خ علی بن عبد العالی، معروف به محقق کرکی آن را تلخیص کرده، که قول دوم قریب به واقع می نماید. پس کتاب «خلاصة الایجاز» مختصر کتاب «الموجز فی المتعة» شیخ مفید است که توسط محقق کرکی خلاصه شده و در بعضی قسمتها توضیحاتی به آن اضافه کرده است. روش مؤلف شیخ مفید، چنان که روش و رویۀ همیشگی اوست، در این کتاب نیز از استدلال و منطق فاصله نگرفته و در اثبات قول به جواز و رد قول مانعین پیوسته استدلال های محکم و متقن ذکر کرده است. ترتیب مطالب کتاب حاضر دارای سه باب و یک خاتمه است:
[ویکی نور] خلاصة الإیجاز فی المتعة اثر علی بن حسین محقق کرکی است که در موضوع اثبات مشروعیت ازدواج موقت و شرایط و فضایل آن تألیف شده است.
مسئله ازدواج موقت و جواز و حرمت آن از مسائل مهمی است که بعد از خلافت خلیفۀ دوم تا کنون بحث های فراوانی را متوجه خود نموده است.
در کتب فقهی و روایی شیعه و سنی نیز، این بحث جایگاهی ویژه دارد و تا کنون بیش از 30 عنوان کتاب از سوی علمای امامیه در جواز و حلیت آن نگاشته شده.
اولین نویسندگان در این موضوع از اصحاب ائمه علیهم السلام بوده اند، کسانی مانند علی بن حسن فضال، ابن ابی عمیر، یونس بن عبد الرحمان و فضل بن شاذان.
بزرگترین و معروفترین فقها و محدثین شیعه نیز تألیفاتی در این زمینه دارند از جمله: شیخ صدوق، سید مرتضی علم الهدی، شیخ انصاری، محقق حلی، شهید ثانی و...
[ویکی فقه] خلاصه الایجاز فی المتعه (کتاب). خلاصة الایجاز فی المتعة، تالیف شیخ مفید، محمد بن محمد بن نعمان عکبری بغدادی (۳۳۶- ۴۱۳ هجری) با موضوع اثبات مشروعیت ازدواج موقت و شرایط و فضایل آن است.
مسئله ازدواج موقت و جواز و حرمت آن از مسائل مهمی است که بعد از خلافت خلیفۀ دوم تا کنون بحث های فراوانی را متوجه خود نموده است.در کتب فقهی و روایی شیعه و سنی نیز، این بحث جایگاهی ویژه دارد و تا کنون بیش از ۳۰ عنوان کتاب از سوی علمای امامیه در جواز و حلیت آن نگاشته شده.اولین نویسندگان در این موضوع از اصحاب ائمه علیهم السّلام بوده اند، کسانی مانند علی بن حسن فضال، ابن ابی عمیر، یونس بن عبد الرحمان و فضل بن شاذان.بزرگترین و معروفترین فقها و محدثین شیعه نیز تالیفاتی در این زمینه دارند از جمله: شیخ صدوق، سید مرتضی علم الهدی، شیخ انصاری، محقق حلی، شهید ثانی و... از مؤلفنجاشی برای شیخ مفید سه کتاب در موضوع متعه نام برده که عبارتند از:۱- النقض علی ابی عبدالله البصری کتابه فی المتعة۲- الموجز فی المتعة۳- مختصر المتعةهمچنین کتاب های «احکام المتعة» و «رسالة فی المتعة» نیز برای شیخ ذکر شده، و اینها علاوه بر مباحثی است که در بسیاری از کتب شیخ پیرامون متعه و ازدواج موقت آمده است.
کتاب حاضر
از آثار شیخ مفید در متعه تنها قسمتی از کتاب «الموجز فی المتعة» موجود است و تلخیص آن با نام «خلاصة الایجاز» در دسترس می باشد.بسیاری از بزرگان نیز، که اقوال و احادیثی از شیخ نقل کرده و گفته اند از «رسالة فی المتعة» آن را نقل می کنند، منبع نقلشان در حقیقت همان کتاب «الموجز فی المتعة» می باشد.
انتساب
در اینکه کتاب «خلاصة الایجاز» مختصر چه کتابی است بحث هایی شده که با توجه به شواهد و قرائن موجود روشن می شود که این کتاب خلاصۀ کتاب «الموجز فی المتعة»، نوشتۀ شیخ مفید است. خصوصا که نوع و سیاق عبارات کتاب با دیگر کتب شیخ مفید هماهنگی کامل دارد.اما سؤال دیگر این است که چه کسی کتاب «الموجز فی المتعة» را خلاصه کرده؟در اینجا دو احتمال هست: اول اینکه شهید اول آن را خلاصه کرده باشد.دوم اینکه شی خ علی بن عبد العالی، معروف به محقق کرکی آن را تلخیص کرده، که قول دوم قریب به واقع می نماید.پس کتاب «خلاصة الایجاز» مختصر کتاب «الموجز فی المتعة» شیخ مفید است که توسط محقق کرکی خلاصه شده و در بعضی قسمتها توضیحاتی به آن اضافه کرده است.
روش مؤلف
...