ادعای حیض

ادعای حیض به معنای ادعای یک زن درباره وضعیت عادت ماهیانه‌اش است. در مسائل فقهی، به ویژه در مورد طلاق و عده، اعتقاد بر این است که قول و ادعای خود زن در این زمینه کافی است و نیازی به شهادت یا سوگند دیگری نیست.

توضیحات بیشتر:

پذیرش ادعای زن: در آیه‌ای از قرآن آمده است که زنان طلاق‌داده باید مدت سه پاکی (قروء) را انتظار بکشند و اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارند، نباید آنچه را خداوند در رحم‌هایشان آفریده پنهان کنند. این بدان معناست که اگر زنی ادعا کند که در حال حیض است یا پاک شده است، این ادعا باید پذیرفته شود.

مفهوم قروء: واژه قروء به معنای عادت ماهیانه و همچنین پاک شدن از آن است. این واژه به انتقال از یکی از این دو حالت به حالت دیگر اشاره دارد. در واقع، قروء به معنای جمع شدن خون در رحم در حالت پاکی و خروج آن در حالت حیض است.

حجیت قول زن درباره حیض: در فقه اسلامی، ادعای زن در مورد حیض به عنوان یک ادعای معتبر و حجت پذیرفته می‌شود. به این معنا که نیازی به ارائه دلیل یا شاهد از سوی زن نیست و او می‌تواند به تنهایی در این مورد تصمیم‌گیری کند. این موضوع به دلیل دشواری در فهم وضعیت حیض برای مردان است و به همین دلیل، اعتماد به قول زن در این زمینه لازم است.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ادعای حیض (قرآن). در مسئله حیض، پاک شدن و بارداری، گواهی خود زن کافی است و شهادت و سوگند و یا دلیل دیگری لازم نیست؛ امّا بر زنان حرام است که خلاف واقع بگویند.
پذیرفته بودن ادعای زنان، در مورد حیض:• «والمطـلقـت یتربصن بانفسهن ثلـثة قروء ولا یحل لهن ان یکتمن ما خلق الله فی ارحامهن...؛ و زنان طلاق داده شده باید مدت سه پاکی (از عادت زنانه) خود را در انتظار دارند (عدّه نگه دارند) و اگر به خدا و روز واپسین ایمان دارند بر آنها جایز نیست که آنچه را خداوند در رحم هایشان آفریده (از خون حیض یا فرزند) پنهان دارند (مثلا حیض سوم را دیده ولی انکار کنند تا به وسیله رجوع به شوهر اول بازگردند یا ندیده ادعای دیدن کنند تا مانع از رجوع شوهر شوند یا وجود اولاد را انکار نمایند تا شوهر دیگر کنند)، و شوهران شان (در طلاق رجعی) سزاوارترند آنها را در زمان عده (به همسری) بازگردانند اگر قصد آشتی و سازش دارند، و برای آنها بر عهده مردان (در سنت فطرت و حکم شریعت) حقوقی شایسته است (چون حق استمتاع و نفقه و حسن معاشرت و ارث) مانند حقوقی که (برای مردان) بر عهده آنهاست (مثل حق طلاق، استمتاع، حسن معاشرت، و انتخاب همسر دیگر، منع از سفر، ولایت بر اولاد، ارث و غیره) و مردان را (به شهادت اختلاف کمّ و کیف حقوق) بر آنها برتری است. و خداوند مقتدر و حکیم مصلحت دان (در تکوین و تشریع) است.»
مفهوم شناسی
قروء جمع قرء (بر وزن قفل) هم به معنی عادت ماهیانه و هم پاک شدن از آن گفته شده، ولی این دو معنی را می توان در یک مفهوم کلی جمع کرد و آن انتقال از یکی از دو حالت به حالت دیگر است، راغب در مفردات معتقد است که قرء در حقیقت، اسم برای داخل شدن از حالت حیض به پاکی است، و چون هر دو عنوان در آن مطرح است گاهی بر حالت حیض و گاهی به پاکی اطلاق می شود، از بعضی از روایات و بسیاری از کتب لغت نیز استفاده می شود که قرء به معنی جمع است و چون در حالت پاکی زن خون عادت در وجود او جمع می شود، این واژه به پاکی اطلاق شده است، به هر حال در روایات متعددی، تصریح شده که منظور از ثلاثة قروء که حد عده است سه مرتبه پاک شدن زن از خون حیض است. قرء اصلا به معنی جمع شدن است، و جمع شدن با حالت طهر و پاکی، تناسب بیشتری دارد، زیرا در این حالت خون در رحم تدریجا جمع می گردد، و در هنگام عادت بیرون می ریزد و پراکنده می شود.
حجیت قول زن درباره حیض
یکی از مواردی که که در آن مورد قول زن حجت است و نیازی به شهادت و سوگند و یا دلیل نیست ادعای به حیض است چون حیض از مواردی است که اطلاع مرد از آن به دشواری صورت می گیرد بنابراین در چنین مواردی قول او حجت است. صاحب جواهر در عنوان بحث یقبل الاقرار بالمبهم مسئله قبوا ادعای زن درباره حیض را مطرح نموده است. در کتاب وسائل الشیعه شیخ حر عاملی روایاتی را در ذیل این عنوان «وجوب الرجوع فی العدة والحیض إلی المرأة وتصدیقها فیهما» آورده که دلالت دارند بر اینکه ادعای زن در مورد حیض حجت است مانند این روایت«العدة والحیض للنساء إذا ادعت صدقت.»
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم