ابن ساعی علی بن انجب

ابن ساعی، مورخ و ادیب شافعی‌مذهب، در سال 593 هجری قمری (1197 میلادی) در بغداد متولد شد. نام کامل او تاج‌الدین ابوطالب علی بن انجب بن ساعی بغدادی بود. در مورد نام نیای او و اینکه آیا ساعی لقب پدرش بوده یا یکی از اجدادش، میان مورخان اختلاف نظر وجود دارد. اطلاعات دقیقی از دوران تحصیل و استادان او در دست نیست، اما از آثار خود او و کتب دیگر، مشخص شده که از محضر استادان برجسته‌ای چون ابوالبقاء عبدالله عکبری، ابن دبیثی، عبدالرحمان بن جوزی، و دیگران بهره برده و اجازه روایت حدیث دریافت کرده است. همچنین، او صحیح بخاری را نزد حسن بن مبارک بن زبیدی و دیگران فرا گرفت، هرچند نقل شده که در حفظ احادیث و تواریخ دقت کافی نداشته است.

ابن ساعی علاوه بر علوم رایج زمان خود، به تصوف نیز گرایش داشت و از شهاب‌الدین عمر بن محمد سهروردی خرقه پوشید. در مورد شاگردان او اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما مشخص شده که حافظ ابومحمد عبدالمؤمن بن خلف دمیاطی، امام تقی‌الدین محمود بن علی دقوقی، ابوالفضل بن فوطی، عبدالرحمان سنبط اربلی و ابن فوطی از جمله کسانی بودند که از او حدیث شنیدند و روایت کردند.

اطلاعاتی از محل تدریس ابن ساعی در دست نیست، اما با توجه به اینکه او سال‌ها کتابدار مدارس مستنصریه و نظامیه بغداد بود و به همین دلیل به خازن مشهور شد، احتمال می‌رود که پس از حمله هلاکوخان به بغداد در سال 656 هجری قمری (1258 میلادی)، در این مدارس به تدریس یا حدیث‌گویی مشغول بوده است.

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] «تاج الدین ابوطالب علی بن انجب بن ساعی بغدادی»، معروف به خازن، مورخ مشهور و ادیب شافعی مذهب، در سال 593ق / 1197م، در شهر بغداد دیده به جهان گشود.
درباره نام نیای او میان نویسندگان اختلاف است. بعضی، عثمان بن عبدالله بن عبدالرحمان بن عبدالرحیم را پدر انجب و نیای ابوطالب علی، دانسته اند و برخی، از عبدالله بن عمار بن عُبید الله، به عنوان پسر انجب و نیای ابوطالب علی، سخن رانده اند. همچنین معلوم نیست که «ساعی» (پاکار، پادو)، شغل و لقب انجب، پدر ابوطالب علی بوده یا یکی از نیاکان او.
از دوران رشد و تحصیلات او آگاهی دقیقی در دست نیست، اما نام بسیاری از مشایخ و استادان او را می توان از کتب مختلف و از جمله آثار خود وی دریافت. ابن ساعی، قرائت را نزد ابوالبقاء عبدالله عکبری فراگرفت و از کسانی چون ابوعبدالله محمد بن سعید بن یحیی واسطی، معروف به ابن دبیثی، ابوالقاسم علی و یوسف پسران عبدالرحمان بن جوزی، عبدالسلام بن یحیی تکریتی، محمد بن ابی المعالی الفقیه، علی بن محمد بن علی موصلی و ابوالقاسم سعید بن معالی النحاس، حدیث شنید و از ابوالیمن الکِندی اجازه روایت گرفت و تاریخ بغداد ابن نجار را نزد خود وی خواند. وی همچنین صحیح بخاری را از حسن بن مبارک بن زبیدی و برادر او حسین و ابوبکر محمد بن احمد بن القطیعی فراگرفت. بااین همه، گفته اند که در ضبط احادیث و تواریخ دقت نداشت و آنها را به درستی حفظ نمی کرد.
گذشته از علوم رایج در آن روزگار، او به تصوف نیز گرایش داشت، چندان که شهاب الدین عمر بن محمد سهروردی، او را خرقه داد.
از شاگردان وی نیز اطلاع دقیقی در دست نیست، اما از منابع برمی آید که حافظ ابومحمد عبدالمؤمن بن خلف دمیاطی در نظامیه، امام تقی الدین محمود بن علی دقوقی و ابوالفضل بن فوطی از او حدیث شنیدند و روایت کردند. همچنین عبدالرحمان سنبط اربلی صاحب «خلاصة الذهب المسبوک» و ابن فوطی سابق الذکر صاحب «الحوادث الجامعة و مجمع الآداب» از شاگردان برجسته وی بوده اند.
از اینکه او در کجا تدریس می کرده نیز اطلاعی در دست نیست، ولی چون سال ها کتابدار مستنصریه و نظامیه بغداد بوده و از همین رو برخی از او با لقب «خازن» یاد کرده اند، می توان پنداشت که احتمالاً پس از تسخیر بغداد به دست هلاکو در 656ق / 1258م، وی در آن دو مدرسه حدیث می گفته یا تدریس می کرده است.

جمله سازی با ابن ساعی علی بن انجب

جمله ساعی در براری و بحار باد حمال و زمین تحویل دار
بود ساعی در ارشاد خلایق بدنیا و بدین بر قدر لایق
سوی او ساعیی ز خبث سرشت به سعایت یکی صحیفه نوشت