جَنان از ماده جَنَّ به معنای قلب، که در درون سینه پوشیده شده است، گرفته شده است. مَجنون از ماده جُنون به فردی گفته میشود که عقلش پوشیده شده و جَنین از ماده جَنّ به نوزادی اطلاق میگردد که در رحم مادر پنهان است. این واژه با کسر اول، بیستودو بار در قرآن کریم به کار رفته است. در عرف قرآن، جَنّ موجودی باشعور و دارای اراده است که به اقتضای طبیعتش از حواس بشر پوشیده میباشد. این موجود، همچون انسان، مکلف و مبعوث در آخرت است و میتواند مطیع یا عاصی، مؤمن یا مشرک باشد. در حقیقت، جن و انسان دو همطراز محسوب میشوند و تنها تفاوت اصلی آنها در محسوس بودن انسان و غیرمحسوس بودن جن است. همچنین، جِنَّة با کسر اول به معنای جن به کار میرود، چنانکه در آیه «مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاس» آمده است. در کتابهای معتبری همچون الصحاح و القاموس نیز به این معنا اشاره شده است.
جن و انس، به عنوان دو موجود ارزشمند روی زمین، در آیات قرآن مورد توجه قرار گرفتهاند. تأمل در سوره رحمان که بیش از سی بار با عبارت «فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَان» هر دو گروه را مخاطب قرار داده، بر این اهمیت صحه میگذارد. تکرار این آیه پس از ذکر نعمتها و عذابهای دنیوی و اخروی، نشاندهنده مشترکات این دو در سرنوشت دنیا و آخرت است. همچنین، سوره جن در قرآن به طور ویژه به این موضوع پرداخته و نکات قابل تأملی را دربردارد.