مدینه فاضله، نعمتی است که قرآن کریم به آن بشارت داده است: «خداوند به کسانی از شما (مسلمانان) که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دادهاند وعده میدهد که حتماً آنها را در زمین جانشین خود قرار دهد و همانطور که پیشینیان را جانشین کرد، به آنها حکومت دهد. همچنین دین پسندیدهای که برای آنها انتخاب کرده است را برایشان مستقر و پایدار خواهد ساخت و حال آنها را از ترس و ناامنی به آرامش و امنیت تبدیل خواهد کرد، به گونهای که تنها مرا بپرستند و چیزی را شریک من قرار ندهند. و هر کس پس از این نعمت بزرگ کفر ورزد، به حقیقت نافرمان است.» در تفسیر این آیه میتوان گفت که این آیه شامل تمامی امت اسلامی است. برخی مفسران بر این باورند که به دلیل عمومی بودن «من» در عبارت «منکم»، این آیه به تمام مسلمانان اشاره دارد. علامه طباطبایی نیز این نکته را تأکید کرده است.
مدینه فاضله
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] جامعه آرمانی و مدینه فاضله در نگاه متفکران مسلمان شیعی در جامعه جهانی مهدوی با رهبری حاکم معصوم و حاکمیت قوانین الهی خلاصه می گردد.
مدینه فاضله از دو کلمه مدینه و فاضله ترکیب یافته که در لغت و اصطلاح معنای خاصی دارد.
← مدینه فاضله در لغت
از مباحثی که با موضوع تحقیق ارتباطی تنگاتنگ دارد؛ بررسی ادوار تاریخ بر اساس فلسفه نظری است که در آن به سیر تکاملی یا نزولی جامعه ها نظر و توجه می کند. در این باره دیدگاه های متفاوتی وجود ندارند. برخی مانند نیچه به تکرار تاریخ و برخی به دوره ای بودن تاریخ و جامعه معتقدند و نیز عده ای مانند توین بی تاریخ را بی ظهور و افول تمدن ها می داند. از نظر توین بی، افول تمدن ها از وقتی آغاز شده اند که سلسله داران، متولیان و مدیران آنها در برابر تهاجم های نوین پاسخ های کهنه را تکرار کرده اند. وی از دلایل افول یک تمدن، نظامی شدن شدید و وسعت فتوحات را یادآوری می کند و معتقد است هرچه متصرفات یک تمدن وسیع تر گردد. برای حفظ آنها به ارتشی بزرگ تر و نیرومندتر، نیازمند خواهیم شد و این نه ما به قوت بلکه ما به ضعف تمدن می شود.