به نصرآبادی تصنیفاتی نسبت دادهاند که اثری از آنها در دسترس نیست. از وی اقوال و داستانهای مختلفی در منابع عرفانی موجود است. در سخنان منسوب به وی موضوعاتی مانند دوری از دنیا، تصوف، سماع، تقوا، شکر، مجاهده، زاهد، عارف، عشق، معرفت، صفات ربوبیت، غیرت حق، محبت، خوف و رجا، مراقبت، رضا، عبادت و مروت شرح و تفسیر شدهاست.
وی در این کتاب مفتاح الغیب صدرالدین قونوی را شرح داده است و از اقوال و آرای عرفای برجسته همچون ابن عربی، جندی و در درجه اول قونوی و فرغانی استفادههای فراوان میبرد. از این جهت این کتاب دروازهای برای راهیابی و آشنایی با بسیاری از آثار درجه اول عرفانی است.
شاعران پارسی گوی بارها اشعاری در ستایش وی سروده یا اقوال و احوال وی را به رشتهٔ نظم درآوردهاند. فخرالدین عراقی، عبدالرحمان جامی، داعی شیرازی از آن جملهاند. حافظ همچنین نیز اشعاری دارد که نشاندهنده اثرپذیری او از روزبهان بقلی است.[نیازمند منبع]
هرچند زندگی و احوال ابونصر سرّاج شناخته نیست، اثر خطیر و مهم او به نام «اللمع» در میان عُرَفا معروف و پرآوازه است. این کتاب از مهمترین منابع عرفانی قرن چهارم هجری و در واقع در زمره نخستین تألیفات عرفانی است که در آن اقوال و احوال و منازل سیر و سلوک و دیگر موضوعات صوفیانه بهطور منسجم و جهت دار تدوین شدهاست. از این رو، این کتاب برای تعلیم و تشریح مبانی و اصول تصوف به کار میرفته و برای آثاری که بعد از آن در تصوف تألیف و تصنیف شدهاست از مهمترین منابع بهشمار میآمدهاست.