حدین

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حدَّین یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای حد اکبر و حد اصغر؛ دو حد مختص مقدمات قیاس است.
قیاس اقترانی، دست کم از دو مقدمه تشکیل می شود و مشتمل بر دو قضیه است تا از آن دو مقدمه، مجهول تصدیقی به معلوم تبدیل شود و نتیجه به دست آید و دو مقدمه قیاس حتماً باید مشتمل بر سه حد باشد که آنها را حدود قیاس می نامند. آن سه حد عبارت است از: حد مشترک یا حدوسط، و حدَّین یا طرفین. منظور از طرفین و حدّین، همان دو حد مختص است، یعنی حد اکبر و حد اصغر؛ برای مثال در قیاس «شارب الخمر فاسق است و هر فاسقی شهادتش مردود است؛ پس شارب الخمر شهادتش مردود است». فاسق، حدوسط است که در هر دو مقدمه تکرار شده و رابط میان طرفین است، و شارب الخمر، حد اصغر است که در نتیجه، موضوع واقع شده است و مقدمه اول که مشتمل بر این کلمه است صغرا نام دارد و «مردود بودن شهادت»، حد اکبر است که در نتیجه، محمول واقع می شود و مقدمه دوم را که مشتمل بر این کلمه است کبرا می نامند.
وجه تسمیه
دلیل اینکه اجزای مقدمه را حد و طرف می نامند آن است که در ابتدا و انتهای قضیه واقع شده اند. در برخی از کتاب های منطقی درباره رأسین آمده است: دو طرف مطلوب که موضوع و محمول آن هستند، دو راس نامیده می شوند، زیرا پس از حذف و اسقاط حد مکرر از اجزای دو مقدمه فقط همین دو جزء باقی می مانند و مطلوب از آنها ترکیب می شود و اصل و اساس مطلوب اند به این سبب راس نامیده می شوند.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: • خوانساری، محمد، منطق صوری.• مظفر، محمدرضا، المنطق.
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال عشق فال عشق فال چای فال چای فال تخمین زمان فال تخمین زمان فال چوب فال چوب