اسناد مجازی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] «اسناد» مصدر «باب افعال» است به معنای نسبت دادن، بستن و منسوب کردن سخنی به کسی. در دستور زبان منظور از اسناد، رابطه ای است که بین مسند و مسندالیه ایجاد می شود و مسند و مسندالیه پیوندی را می جویند که بین آن دو ارتباط برقرار کند؛ این پیوند و نسبت دادن را اسناد گویند.
در هر قطعه ادبی پیوندی بین کلمات وجود دارد که در اصطلاح علم معانی به آن مسند و مسندالیه گفته می شود، و به لفظ پیوند دهنده رابط و اسناد گفته می شود. ۱. اسناد حقیقی آن است که فعل را به فاعل و کننده حقیقی آن نسبت دهیم، مانند در بیت زیر:برّ آفرید و بحر و درختان و آدمی •••• فردوس جای مردم پرهیزگار کردمسندالیه (او) خدا است و اسناد آفریدن بحر و درختان و آدمی بر خدای تعالی اسنادی حقیقی است؛ اما اسناد مجازی، نسبت دادن کارها به فاعلی است که به حقیقت فاعل نبوده بلکه بینش و برداشت شاعرانه آن را توجیه می کند. این گونه اسناد در جهان ادب قلمروی بیکران دارد. ۲. اسناد مجازی که آن را «مجاز عقلی» و «مجاز حکمی» نیز می گویند زیر مجموعه بحث «مجاز» در «علم بیان» است و یکی از انواع مهم و پر کاربرد آن محسوب می شود.
اقسام اسناد مجازی
اسناد مجازی به دو قسم مجاز مرسل و مجاز عقلی تقسیم می شود:
← مجاز مرسل
سیروس شمیسا، اسناد مجازی را اغتشاش در محور هم نشینی زبان می داند. او دامنه این اصطلاح را گسترده تر از دیگران در نظر می گیرد. و علاوه بر اسناد فعل به فاعل غیر حقیقی، به نسبت دادن هر مسندی به مسندالیه غیرطبیعی و غیرمتعارف را اسناد مجازی می شمارد، مثل:ما جگر گوشه ابریم و پسر خوانده کوه! (ملک الشعرای بهار) (جگر گوشه و پسر خوانده قائل شدن برای ابر و کوه اسناد مجازی است)سلام! ای شب معصوم (فروغ فرحزاد) (صفت معصوم برای شب اسناد مجازی است)از نظر وی گفتگو با طبیعت نیز در حوزه اسناد مجازی است: ای ابر که گه بگریی و گه خندی کسی داند چگونه ای و چندی (مسعود سعد سلمان)
کاربرد اسناد مجازی
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال تاروت فال تاروت فال لنورماند فال لنورماند فال فنجان فال فنجان فال حافظ فال حافظ