ایه 100 سوره اعراف

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] آیه 100 سوره اعراف. أَوَلَمْ یَهْدِ لِلَّذِینَ یَرِثُونَ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِ أَهْلِهَا أَنْ لَوْ نَشَاءُ أَصَبْنَاهُمْ بِذُنُوبِهِمْ ۚ وَنَطْبَعُ عَلَیٰ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا یَسْمَعُونَ
آیا این مردمی را که بعد از اقوامی که همه مردند وارث زمین شدند (خدا) آگاه نفرموده که اگر ما بخواهیم به کیفر گناهانشان می رسانیم و بر دلهایشان مهر می نهیم که دیگر (به گوش دل چیزی) نشنوند؟
آیا برای کسانی که زمین را پس از صاحبانش به ارث می برند، روشن نکرده که اگر ما بخواهیم آنان را به کیفر گناهانشان می رسانیم و بر دل هایشان مهر می زنیم، پس آنان نشنوند؟
مگر برای کسانی که زمین را پس از ساکنان آن به ارث می برند، باز ننموده است که اگر می خواستیم آنان را به گناهانشان می رساندیم و بر دلهایشان مُهر می نهادیم تا دیگر نشنوند.
آیا برای آنان که زمین را از پیشینیان به ارث برده اند، باز ننموده است که اگر بخواهیم آنها را نیز به کیفر گناهانشان به عقوبت می رسانیم و بر دلهایشان مُهر می نهیم تا شنیدن نتوانند؟
آیا کسانی که وارث روی زمین بعد از صاحبان آن می شوند، عبرت نمی گیرند که اگر بخواهیم، آنها را نیز به گناهانشان هلاک می کنیم، و بر دلهایشان مهر می نهیم تا (صدای حق را) نشنوند؟!
Has it not become clear to those who inherited the earth after its people that if We willed, We could afflict them for their sins? But We seal over their hearts so they do not hear.
To those who inherit the earth in succession to its (previous) possessors, is it not a guiding, (lesson) that, if We so willed, We could punish them (too) for their sins, and seal up their hearts so that they could not hear?

جمله سازی با ایه 100 سوره اعراف

اشاره: ظاهر آيه اين است كه جمله (يضل به كثيرا...) كلام خداست و آيه: (...وليقول الذين فى قلوبهم مرض والكافرون ماذا اراد الله بهذا مثلا كذلكيضل الله من يشاء و يهدى من يشاء و ما يعلم جنود ربك الا هو و ما هى الا ذكرى للبشر) (1394) ظاهر در همين معناست و آيات ديگرى نيزاضلال و هدايت را بر اثر مشيئت الهى دانسته، هر دو را به خدا اسناد مى دهد؛ مانند آيه155 اعراف، 4 ابراهيم، 93 نحل و 8 فاطر.
روزى به مناسبتى امام موسى بن جعفر عليه السلام را به كاخ زيبا و سر به فلككشيده و استوار هارون بردند. هارون پس از احوالپرسى متعارف به آن حضرت رو كرد وگفت: اين كاخ چيست ؟ امام بى آنكه به سلطنت و قدرت هارون اعتنايى كند، فرمود: اينخانه تبهكاران است كه قرآن (در سوره اعراف / آيه 146) مى فرمايد:
ديـن بـراى گـسـسـتـن زنـجيرهاى اسارت انسان و تامين آزادى بشر است (سوره اعراف آيه157).
سپس آيه مباركه (قال يا ابليس ما منعك ان تسجد لما خلقتك بيدى ) آيه 13 از اعراف رامطرح فرمود كه خداوند جهت شرافت انسان، خلقت وى را به دو دست خد نسبت داد و خداوندبين اناسى حيوانى و اناسى كمل كه مقصود عالمند در خطاب فرق نهاد وعمل خلق آدم را به دستان الهيه اش ‍ نسبت داد تا منزلت او را در نزد خويش بيان فرمايد.
بگو اى رسول ما پروردگار من شما را به عدل و درستى امر كرده و نيز فرموده كه درهر عبادت روى به حضرت او آريد و خدا را از سر اخلاص بخوانيد كه چنانچه شما را دراول بيافريد ديگر بار به سويش باز آييد. (سوره اعراف، آيه 29).
O در قرآن، بارها سفارش به توكّل بر خدا و دورى از توكّل به غير او شده و در كنار فرمان به توكّل، دليل آن نيز بيان شده است. مثلا در سوره اعراف مى فرمايد: چون خداوند علم بى نهايت دارد، بر او توكّل كن.(23) و در سوره يوسف مى فرمايد: چون حكومت بدست اوست، پس بر او توكّل كن.(24) و يا در سوره نساء مى فرمايد: چون مالك بى چون و چرا اوست، پس ‍ او را وكيل خود بگير.(25)